Het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (KMSKA) voegt een nieuwe dimensie toe aan de museumervaring met de introductie van ‘tabl’eau de parfum’. Dit exclusieve parfum, gecreëerd door geurenkunstenaar Laura de Coninck, vangt de essentie van het museum in geur. Knokke Talks. was aanwezig om deze creatie te ontdekken tijdens een inspirerend bezoek.
GEURIGE INTERPRETATIE VAN MEESTERS EN ARCHITECTUUR
Laura de Coninck, artist in residence bij het prestigieuze huis Givaudan perfumes in Parijs, vertaalde de rijke geschiedenis en architectuur van het KMSKA naar geurakkoorden. Elk akkoord belicht een ander thema uit het museum:
– lusttuinen van de Vlaamse meesters: kruidige, aardse en fruitige tonen zoals anjer, appel en roos;
– heilige rituelen: geuren van wierook, mirre en heilige olie evoceren spiritualiteit;
– naakte lichamen en moderniteit: witte muskus en moderne moleculen zoals sandelhout roepen de sensualiteit en hedendaagse verfijning op.
Het parfum weerspiegelt het thema ‘Clair-Obscur’, waarin de spanning tussen licht en donker centraal staat. Dit concept is niet alleen in de kunstwerken van het KMSKA terug te vinden, maar ook in de architectuur die klassieke en moderne stijlen combineert.
HISTORISCHE VERPAKKING MET RUBENS
De verpakking, ontworpen door An Eisendrath van Studio Anorak, is geïnspireerd op een oude houtsnede van Rubens. Door deze sterk uit te vergroten, ontstaat een abstract spel van zwart en wit, in lijn met het ‘Clair-Obscur’-thema.
HOOGWAARDIGE, DUURZAME INGREDIËNTEN
Het parfum is samengesteld uit natuurlijke en duurzame grondstoffen, zoals vetiver uit Haïti, patchouli uit Indonesië en cederhout uit Texas. De verpakking minimaliseert het gebruik van papier en is vrij van coating en cellofaan, wat het ecologische karakter benadrukt.
NIEUWE ZINTUIGELIJKE ERVARING
Met ‘tabl’eau de parfum’ biedt het KMSKA bezoekers de mogelijkheid om een blijvende herinnering aan het museum met zich mee te dragen. “Geuren wekken net als kunstwerken emoties op. De combinatie kan zorgen voor een explosie van gevoelens”, zegt algemeen directeur Carmen Willems.
Het parfum voegt een nieuwe, zintuiglijke laag toe aan de museumervaring, waardoor kunst niet alleen gezien, maar ook geroken kan worden.
Dit artikel komt uit ons magabook KNOKKE Talks. Issue 08 (winter vibes 2024). Te bestellen in onze webshop of gratis online beschikbaar om te lezen.