In een wereld waarin het behoud van onze planeet en milieubewuste belastingvoordelen de nieuwe norm bepalen, zoemen elektrische luxewagens stilletjes hun weg naar de top. Een blik op deze futuristische voertuigen die innovatie met elegantie en duurzaamheid combineren, alsof ze zo uit een sci-fi film komen gereden.
PORSCHE MACAN
MACAN 4: VANAF € 88.100
MACAN TURBO: VANAF € 120.700
PORSCHE.BE
Porsche introduceert met de nieuwe Porsche Macan zijn tweede volledig elektrische model en tevens eerste volledig elektrische SUV. Met tot 470 kW (639 pk) sterke aandrijflijnen levert deze wagen e-performance op elk terrein maar ook een hoge mate van dagelijkse bruikbaarheid. De prestaties op sportwagenniveau gaan gepaard met krachtig snelladen met oplaadvermogens tot 270 kW. De 95 kWh-batterij kan binnen de 21 minuten van 10 tot 80 procent opladen. Het gecombineerde WLTP-rijbereik bedraagt 613 km in de Macan 4 en 591 km in de Macan Turbo. Voor het eerst heeft de Macan optionele achterwielbesturing, met een maximale stuurhoek van vijf graden. Dat resulteert enerzijds in een compacte draaicirkel van 11,1 meter – bijzonder praktisch in druk stadsverkeer en bij het manoeuvreren – en anderzijds in een uitzonderlijke rijstabiliteit bij hogere snelheden. Natuurlijk goed bijgestaan door de consistente en nauwkeurige voorasbesturing waarvoor het Duitse sportwagenmerk zo bekend is.
ALPINE A290
PRIJS VOORLOPIG NIET GEKEND
NL.ALPINECARS.BE
Met de lancering van de A290 luidt ook het Franse Alpine het tijdperk van de elektrische wagen in, de sportwagen in Alpine-modus welteverstaan.
De A290 combineert de drie pijlers van het merk – prestaties, wendbaarheid en lichtgewicht – evenals Frans vakmanschap tot die typische sensaties, die zo gewaardeerd worden achter het stuur van de A110. De Alpine A290 is compact en wendbaar, synoniem met straffe prestaties en garandeert een comfortabel dagelijks gebruik. De stadsportwagen wordt standaard geleverd met een 52 kWh-batterij maar de cijfers van het rijbereik zijn actueel nog niet gekend, net zomin als de prijs van de wagen. Het 100 kW DC– snelladingssysteem stelt de A290 in staat om van 15 tot 80% op te laden in 30 minuten of om tot 150 km WLTP terug te winnen in 15 minuten. Ander pluspunt is dat hij over bidirectioneel V2G-opladen (vehicle– to-grid) beschikt. Kortom, de A290 markeert de start van Alpines 100% elektrische Dream Garage. Een elektrische GT C-Crossover en nieuwe A110 zullen zich respectievelijk in 2025 en 2026 bij de A290 voegen.
BMW IX2
BMW I5 EDRIVE40 BERLINE: VANAF € 75.600
BMW IX2 EDRIVE20: VANAF € 51.450
BMW.BE
De volledig elektrische modellen BMW i5 Sedan en BMW iX2 zijn sinds maart elk verkrijgbaar met een nieuwe aandrijflijn. Aangedreven door een elektromotor op de vooras met 150 kW/204 pk accelereert de nieuwe BMW iX2 eDrive20 in 8,6 seconden van 0 naar 100 km/u en heeft hij een range tot 478 kilometer (WLTP).
De batterij heeft een nettocapaciteit van 64,8 kWh. In tien minuten DC snelladen kan de BMW iX2 eDrive20 zijn actieradius met 120 kilometer vergroten. De BMW i5 eDrive40 Berline met een gecombineerd energieverbruik van 18,9-15,9 kWh/100 km (WLTP) levert op zijn beurt een vermogen tot 250 kW/340 pk en heeft een rijbereik tot 582 kilometer (WLTP). Het topmodel van de serie is de BMW i5 M60 xDrive Berline met een indrukwekkend vermogen tot 442 kW/601pk. Een unieke koppelregeling zal tractie, dynamiek en rijstabiliteit van de allereerste volledig elektrische BMW 5 Reeks Berline optimaliseren.
KIA EV3
PRIJS VOORLOPIG NIET GEKEND.
KIA.COM
De nagelnieuwe Kia EV3 is gebaseerd op de geavanceerde technologie van Kia‘s grotere, meermaals bekroonde EV9 SUV, het vlaggenschip van het merk, en zet daarmee nieuwe normen in het compacte EV SUV-segment. Met 600 km biedt hij het beste volledig elektrische rijbereik in zijn klasse en de batterij kan in 31 minuten worden opgeladen van 10 tot 80 procent. Het model EV3 Standard wordt uitsluitend aangeboden met een batterij van 58,3 kWh, terwijl het model EV3 Long Range is uitgerust met een batterij van 81,4 kWh. Beide modellen maken gebruik van een 150 kW/283 Nm sterke elektromotor. Verder werd heel erg gefocust op praktisch comfort met een innovatief, praktisch interieur dat ruimte, functionaliteit en comfort maximaliseert. Met de EV3 is Kia ook de eerste fabrikant die Vehicle-to-Load (V2L) naar het segment van de compacte EV SUV‘s brengt. Hiermee kan je externe apparaten zoals laptops, kleine koelkasten, koffiezetapparaten of haardrogers van stroom voorzien.
RANGE ROVER ELECTRIC
PRIJS EN TECHNISCHE GEGEVENS VOORLOPIG NIET GEKEND.
LANDROVER.BE
Range Rover gunt ons reeds een eerste blik op de langverwachte Range Rover Electric en dit terwijl de prototypes nog worden onderworpen aan één van de meest rigoureuze technische goedkeuringsprogramma’s ooit – om te bevestigen dat ze geschikt zijn voor extreme temperaturen, alle omstandigheden en elk terrein en natuurlijk om door 850 mm diep water te waden. Wat weten we al? Deze stilste en meest verfijnde Range Rover ooit zal moderniteit combineren met een tijdloos, reductionistisch design, een sereen interieur en subtiele hints naar zijn volledig elektrische aandrijving. Zijn 800V-architectuur maakt snelladen op openbare netwerken mogelijk. De Range Rover Electric zal prestaties leveren die vergelijkbaar zijn met die van het vlaggenschip, de Range Rover V8, en de door Land Rover-experten zelf ontwikkelde terreincapaciteiten die al sinds de oprichting van Range Rover in 1970 een kenmerk zijn.
VOLVO EX30
PRIJS VANAF € 38.990
VOLVO.BE
We hadden de kans om de Volvo EX30 het ‘ijs’ aan de schenen te leggen op en rond het Volvo-circuit in Luleå (Zweeds Lapland), alsook tijdens slalommen en elandtesten op ijs. Ons verdict: wil je veel lange afstanden rijden, neem dan de Single Motor Extended Range met een rijbereik van 476 km. De tevens achterwielaangedreven Single Motor heeft een rijbereik van 337 km. Onze favoriet is evenwel de versie Twin Motor Performance. Werkelijk een bommetje: van nul naar 100 km/u in slechts 3,6 seconden. Fenomenaal! Bovendien geniet je bij deze versie van vierwielaandrijving, in winterse omstandigheden een must. De wegligging is trouwens netjes uitgebalanceerd en de One Pedal Drive vonden we zo aangenaam en intuïtief rijden dat we die steevast activeerden. Ook vonden we het afgeplatte stuur heel aangenaam in de hand liggen. De Volvo EX30 mag dan wel compact zijn, de kleinste SUV die het merk ooit bouwde, hij biedt meer dan ruimte genoeg, ook in de koffer! Rijbereik 440 kilometer.
MASERATI GRANTURISMO FOLGORE
PRIJS VANAF € 201.300
MASERATI.COM
De Maserati GranTurismo Folgore is dé eerste volledig elektrische wagen in de geschiedenis van het merk. De aandrijflijn van de Folgore is ontwikkeld met technologie uit de Formule E, denk daarbij aan de siliciumcarbide– omvormers voor een betere energiestroom en een hoger rendement. De hypermoderne batterij van 800 volt drijft drie krachtige motoren met permanente magneet van 300 kW aan – één voorin en twee achterin – om tot 560 kW (761 pk) en een verbluffend koppel van 1.350 Nm op alle vier de wielen te leveren. En dat voelen we. Deze Maserati is gewoonweg de beste drietand waarmee we ooit reden. Zijn lichtheid, gebalanceerde gewichtsverdeling, … zorgen voor wendbaarheid en rijplezier op het circuit én op de weg. Het rijbereik bedraagt tot 450 km en als het nodig is, kan de GranTurismo Folgore in slechts 5 minuten tot 100 km opladen.
Dit artikel komt uit ons magabook KNOKKE Talks. Issue 07 (summer vibes 2024). Te bestellen in onze webshop of gratis online beschikbaar om te lezen.
Journalist: Anja Van Der Borght