Na het succes van vorig jaar brengt veilinghuis Phillips van 1 tot 30 augustus onder de titel ‘Summerwave’ opnieuw een tentoonstelling naar de AQUALEX Concept Store in Knokke. Kunst in dialoog met drinkwater en designkranen? CEO Alexander Vanlerberghe van AQUALEX en Marianne Hoet, Head of Business Development bij Phillips, verklaren de win-win.
WAAROM LEGT AQUALEX DE LINK MET KUNST?
Alexander Vanlerberghe: “AQUALEX zet in op innovatie en duurzaamheid. Met die twee polen hebben we raakpunten met kunst. Ook kunstenaars zijn op zoek naar nieuwe materialen en nieuwe kleuren, naar ongeziene dingen. Dat proberen wij in ons domein ook te doen met onze producten. Daarom tonen we sinds 2022 doorlopend kunst in onze Concept Store.”
WAT IS NA TWEE JAAR DE RETURN?
Alexander: “We stellen een grote stijging vast in brand awareness: mensen die AQUALEX leren kennen, of op een andere manier leren kennen. Onze Concept Store creëert ontmoetingen op zakelijk niveau. Zo kwam bijna elke CEO van de BEL20 met zijn of haar partner langs. In de Concept Store tonen we wat we als bedrijf kunnen en hoe we het verschil maken. Dat dit gebeurt via ontspannen contacten is de grote meerwaarde van de Concept Store. Het draait om de beleving.”
Marianne Hoet: “Bij onze vorige samenwerking ontmoetten we mensen die zonder de kunst niet waren binnengestapt. En omgekeerd belanden mensen bij ons die op zoek zijn naar een kraan. De bezoekers maken vlot de overstap van kunst naar kranen en andersom. Dat komt omdat we niemand het gevoel geven iets te willen verkopen. We willen gewoon onze passie delen.”
HOE HEBBEN JULLIE ELKAAR GEVONDEN?
Alexander: “We hebben met Lieselot Vandecappelle onze eigen curator in huis.” Marianne: “Ik ken Lieselot al lang en ben onder de indruk van wat ze bij AQUALEX realiseert. Voor Phillips is het belangrijk dat we in een kwaliteitsvolle omgeving terechtkomen. Duur of goedkoop, dat speelt geen rol. Ook toegankelijke kunst moet bij ons op niveau zijn.”
WAAR STAAT VEILINGHUIS PHILLIPS VOOR?
Marianne: “Wij zijn de op twee na grootste speler wereldwijd, maar onderscheiden ons van Christie’s en Sotheby’s doordat we ons focussen op de 20e en 21e eeuw: beeldende kunst, design, juwelen en uurwerken. AQUALEX geeft ons de kans om out of the box te denken. Phillips organiseert wereldwijd private sale-tentoonstellingen. We doen dat onder andere in Aspen, in de Hamptons ... Knokke past perfect in het rijtje.”
HOE BELANGRIJK IS DE VERKOOP?
Marianne: “We hebben dezelfde ingesteldheid als AQUALEX. We zijn relaxed – het is zomer. Sommige mensen kopen liever op een private sale-tentoonstelling dan op een veiling. Maar we presenteren bij AQUALEX evengoed werken die verzamelaars aan ons willen uitlenen en die dus niet te koop zijn. Phillips staat voor kunst en passie. We zitten in een prachtige locatie in Knokke, we reiken onze klanten een beleving aan. We doen een babbeltje, we hebben alle tijd. We zien dit niet als een beurs. Al verkochten we vorig jaar toch een aantal werken. En we brachten mensen naar zee die normaal gezien niet naar Knokke komen. We zijn supergelukkig met deze samenwerking.”
DE EXPO HEET ‘SUMMERWAVE’. HOE BAKENEN JULLIE DAT THEMA AF?
Marianne: “We bekijken dat breed en associatief. We beperken ons niet tot water en zee. Een blauw schilderij kan net zo goed. Of bloemen die water nodig hebben. Hoe meer je erover nadenkt, hoe meer je beseft dat water essentieel is voor iedereen.” Alexander: “Water is één van de oerelementen. Je kan veel linken leggen en creativiteit is net een kenmerk van kunst. De bezoekers worden uitgedaagd om daarover na te denken. Soms vragen ze: wat is hier het verband met water? Als je dan een origineel antwoord kan geven, bezorg je hen een leuk moment.”
WAT KUNNEN JULLIE AL KWIJT OVER ‘SUMMERWAVE’?
Marianne: “We geven vooraf liefst niet te veel prijs. Liever prikkelen we de nieuwsgierigheid en spelen het verrassingseffect maximaal uit. Maar we brengen belangrijk werk van onder meer Bram Bogart, Gerhard Richter, Daniel Buren, Marcel Broodthaers, Pablo Picasso, Loïc Raguénès … Kenners vonden het vorig jaar één van de betere tentoonstellingen aan zee van dat moment.” Alexander: “We kregen enorm veel positieve reacties, tot zelfs complimenten van heel wat galerijen.”
WANNEER IS ‘SUMMERWAVE’ VOOR JULLIE GESLAAGD?
Marianne: “Als we veel mensen naar AQUALEX krijgen en met hen onze passie voor kunst kunnen delen. Voor ons als veilinghuis is het al winst als we vernemen: jullie doen daar iets helemaal anders en de kwaliteit is uitstekend.”
Alexander: “Als we mensen die vorig jaar niet kwamen, nu dankzij de mond-aan-mondreclame wél over de vloer krijgen. En als mensen dankzij de expo op een andere manier naar water kijken, en er het belang en de betekenis van ontdekken.”
Dit artikel komt uit ons magabook KNOKKE Talks. Issue 07 (summer vibes 2024). Te bestellen in onze webshop of gratis online beschikbaar om te lezen.
Journalist: Ben Herremans
Foto’s: Klaas Verdru