
In het hart van Gent herleeft een historisch pand met een revolutionaire ziel: Dada Chapel. Geboren uit de dadaïstische beweging brengt de stokerij een eerbetoon aan puurheid en experiment. Alleen de échte smaak in een glas vol leven! Unieke spirits gerijpt op eiken vaten.
Dada Chapel is meer dan een stokerij, het is een creatieve vrijhaven. In Odd We Trust. Een gesprek met Julie Polfliet en Cédric Heymans.
WAT INSPIREERDE JULLIE EIGENLIJK OM DADA CHAPEL OP TE STARTEN IN GENT?
“We vonden er een historisch pand dat we gerestaureerd hebben. We brachten er een distilleerderij in onder omdat we met stichter Michel Moortgat een brouwersachtergrond hadden. Het stoken is het logische vervolg op het brouwen. In essentie is dat wat gelijkaardig. Zo is de basisidee van Dada Chapel ontstaan. Onze naam verwijst naar het dadaïsme waarbij absurde kunstwerken gemaakt werden die tot de verbeelding spraken. Iets wat wij met het stoken ook beogen.”


WAT MAAKT JULLIE LOCATIE ZO BIJZONDER?
“We zitten in een stuk erfgoed dat doorheen de eeuwen verschillende functies heeft gehad. We hebben het koetshuis omgetoverd tot een stokerij en van de kapel hebben we ons warehouse gemaakt. We voelden snel dat de kunstzinnigheid en de architectuur van het gebouw nauw aansloten bij ons imago.”
WAAR MAKEN JULLIE HET VERSCHIL MET DE TRADITIONELE VODKA EN DE RUM?
“De Potato Vodka was ons eerste product. Daarbij gebruikten we de biologische Mona Lisa-aardappelen. Zo werd gestart vanuit een kwalitatieve basis om tot een beter destillaat te komen, dat we achteraf niet filteren, in tegenstelling tot andere vodka’s. Onze Brhum is een innovatief product omdat die wordt gemaakt op basis van suikerbiet. Rum wordt gecreëerd op basis van suikerriet. Dat groeit hier niet. We gingen op zoek naar een alternatief en zijn aan de slag gegaan met suikerbieten.”
IS HET EEN BEWUSTE KEUZE OM LOKALE PRODUCTEN TE GEBRUIKEN BIJ HET CREATIEPROCES? IN HOEVERRE WILLEN JULLIE HET AANBOD NOG UITBREIDEN?
“We proberen zoveel mogelijk met biologische producten uit eigen regio te werken. Dat lukt helaas niet altijd. We hebben altijd ideeën om ons gamma uit te breiden. Na de Brhum brachten we onze Organic Dry Gin uit op basis van pure jeneverbes. Daar wonnen we ondertussen al vijf gouden medailles mee.
Op de San Francisco World Spirits Competition werden we tot de 5 beste gins van de wereld uitgeroepen met een score van 98/100. Hierdoor kregen we veel aandacht zoals een artikel in Forbes, wat vrij uniek is. Dit jaar hebben we heel wat nieuwe spirits gelanceerd: een pre-batched Negroni, Peach & Yuzu gin en een koffielikeur in samenwerking met Way Coffee Roasters uit Gent.”

JULLIE BRACHTEN OOK EEN ALCOHOLVRIJE SPIRIT OP DE MARKT.
“We surfen mee op de trend. Het is een bittere spritz op basis van appelsien en Belgische iriswortel waar we intussen ook een gouden medaille mee gewonnen hebben! Drankjes zonder alcohol noemen we hier trouwens ‘Dada Nada’.”
WELKE ROL SPEELT DUURZAAMHEID IN HET HELE VERHAAL VAN DADA CHAPEL?
“Wij staan stil bij ecologie en zijn er bewust mee bezig, denk aan de rum op basis van suikerbieten. We vertrekken van de molasse van de Tiense Suikerrafinaderij, een stroop die ontstaat door raffinage van suiker. Een product van Belgische bodem dat lekker is en tegelijk een opwaardering is van wat anders afval is. Dat maakt van de Brhum een circulair product. Voor onze Organic Dry Gin gaan we naar de essentie: 100% biojeneverbes waarbij smaakversterkers noch kleurstoffen worden toegevoegd. No bullshit! De bag-inboxes zijn kartonnen dozen met een zak waardoor we een groter volume kunnen aanbieden zonder vervuiling van glazen flessen en transport van zwaar materiaal. De bag-in-box is volledig recycleerbaar, we zijn de enige in België die ze gebruiken.”
JULLIE BLIJVEN GROEIEN. HOE AMBITIEUS ZIJN JULLIE EIGENLIJK?
“Op vandaag leveren wij enkel in België en een klein beetje in Frankrijk en Nederland. In de toekomst willen we verder inzetten op export, eventueel zelfs ook buiten Europa.”
HOE BELANGRIJK IS HET MARKETINGASPECT VOOR DADA CHAPEL?
“De etiketten, die met zorg worden gemaakt, zijn geïnspireerd op het dadaïsme. Als we een nieuw product hebben, gaat er veel aandacht naar de kwaliteit, maar ook naar de uitwerking van het etiket. De fles is speciaal ontworpen. Alles moet af zijn. Ieder product moet een pareltje zijn. Qua marketing zullen we ook te zien zijn in de VRT-serie Knokke Off 2.”
WAT MOGEN WE VAN 2025 VERWACHTEN?
“Er komen een aantal nieuwe creaties! Onze aanwezigheid op events is belangrijk. We pieken in de zomermaanden waarbij we de Holy Saturdays organiseren. Elke zaterdag in de grote vakantie stellen we onze deuren open. Iedereen kan de distilleerderij bezoeken en van lekkere cocktails proeven. Doorheen het jaar kan een bezoek aangevraagd worden via de website. Dan worden ze begeleid door een gids die toelichting geeft bij het historische gedeelte, de kapel en de distilleerderij, gevolgd door een degustatie van onze producten. Meer dan de moeite!”
Dit artikel komt uit ons magabook KNOKKE Talks. Issue 08 (winter vibes 2024). Te bestellen in onze webshop of gratis online beschikbaar om te lezen.
Journalist: Steven Verhamme