
Twee persoonlijkheden, één gedeelde passie. Paul-François en Nathalie Vranken bouwen al decennialang aan een champagnehuis dat traditie en innovatie naadloos verbindt. In dit gesprek vertellen ze over hun mijlpalen, hun kijk op klimaatverandering, de toekomst van hun merken en hoe ze samen het erfgoed van Vranken-Pommery Monopole verder laten sprankelen.

45 JAAR PIONIEREN
Paul-François Vranken, oprichter van VrankenPommery Monopole, blikt nuchter terug op zijn indrukwekkend traject: “In 1976 begonnen in Reims, groeiden we uit tot een huis met namen als Charles Lafitte, Demoiselle en natuurlijk Pommery. Het mooiste? Samen met Delhaize hebben we het beeld van champagne veranderd: geen zwaar dessertdrankje meer, maar een frisse, fruitige aperitief. Champagne werd toegankelijk, vierbaar en dat is vandaag nog steeds onze kracht.”
CHAMPAGNE DEMOCRATISEREN
Als eerste bracht Vranken champagne naar de grote distributie. Geen marketingstunt, maar een visie. “Samen met Delhaize hebben we de aperitiefchampagne uitgevonden. Lichter, minder gezoet en perfect voor elk moment van viering.” Klimaatverandering: uitdaging of kans?
“De opwarming heeft ons tot nu toe beschermd tegen de verwoestende voorjaarsvorst. De rijping van de druiven evolueert positief. Natuurlijk blijven we waakzaam, maar momenteel speelt het klimaat in ons voordeel”, zegt Paul-François.
VLOEIENDE MACHTSOVERDRACHT
In december 2024 gaf Paul-François het roer officieel door aan zijn echtgenote Nathalie Vranken. Op de vraag hoe de taakverdeling nu loopt, antwoordt hij simpel: “C’est la continuité.”
BELGISCHE LIEFDE VOOR CHAMPAGNE
Zijn Belgen nog steeds verliefd op champagne? “Meer dan ooit”, klinkt het enthousiast. “In het voorjaar 2025 noteerden we een verkoopstijging van meer dan 10%.”
Vranken-Pommery richt zich nu duidelijk op hogere kwaliteit: “Met onze ‘réserves perpétuelles’ brengen we verfijnde champagnes. Zo is in 2024 Apanage Brut 1874 geboren, een ode aan Madame Pommery. In 2025 volgt Champagne Diamant Brut Blanc de Blancs, gebaseerd op onze perpetuele reserves.”

ROSÉ BLIJFT SCOREN
Over de populariteit van roséwijnen zegt PaulFrançois: “Een lichte, elegante rosé hoort bij het hedendaagse genieten. In Pierrefeu brengt Château La Gordonne precies die lichtvoetigheid en vrolijkheid die je van een topwijn mag verwachten.”
NIEUWE HORIZONS VOOR BUBBELS
Met hun nieuwe mousserende wijnen bouwt Vranken-Pommery verder aan wereldwijde bekendheid. “Van Louis Pommery in Hampshire en Californië tot Lucas Carton in de Camargue. We willen internationaal de referentie worden voor mousserende wijn.”
PASSIE VOOR OUDE PORT
Wat velen niet weten: Paul-François is ook gepassioneerd door oude portwijnen. “De Dourovallei heeft me betoverd. De oude tawny’s van Rozès en vooral de vintages van Quinta do Grifo zijn puur genot. Grote portwijnen zijn echte kunstwerken.”
NATHALIE VRANKEN: DE KRACHT ACHTER DE SCHERMEN
Nathalie Vranken, historica van opleiding, nam al op jonge leeftijd de marketingstrategie in handen. “Mijn rol? Creatieve motor en ‘maîtresse de maison’ in de meest nobele betekenis”, zegt ze. Met een scherpe focus op commercieel succes bouwde ze de internationale uitstraling van het huis verder uit. Nu, als CEO, zet ze die lijn verder: “Innovatie en traditie moeten in perfecte balans blijven. De kracht van onze huizen zit in die dualiteit.”
Haar visie voor 2025 en verder? “Blijven vernieuwen, zonder onze roots te verloochenen. En er over waken dat Vranken-Pommery begeerlijk en relevant blijft, overal ter wereld.”
EEN HUIS DAT BEWEEGT, ZONDER ZICHZELF TE VERLIEZEN
In een wereld waar trends komen en gaan, bewijzen Paul-François en Nathalie Vranken dat ware luxe draait om visie, vakmanschap en trouw aan een verhaal. Hun champagnes en wijnen zijn daar het sprankelende bewijs van.
Dit artikel komt uit ons magabook KNOKKE Talks. Issue 09 (summer vibes 2025). Te bestellen in onze webshop of gratis online beschikbaar om te lezen.