“Wij leggen ons vooral toe op de mooie dingen van het leven: rust, comfort, gastvrijheid, het thuisgevoel en design staan in Villa Bonnie centraal.” Aan het woord zijn Knokkenaars Nathalie Claeys en John Proot van het pas geopende hotel, het laatste nog resterende hotel op grondgebied Duinbergen. Intussen heeft het hotel al haar eerste gasten ontvangen en uit alles blijkt dat de doorstart van het vroegere Paul’s Hotel een meer dan geslaagde zet is geweest.
Het traditioneel hotelpareltje in nostalgische villastijl is weer klaar voor ontspannende uren in de zon vlakbij het strand. Nathalie en John hebben alle aandacht voor de persoonlijke wensen van hun gasten en ze behandelen die met een heel persoonlijk gevoel. Beschouw het als op vakantie gaan in een kustvilla.
Een nieuwe uitdaging voor John die, na een loopbaan van ruim dertig jaar als garagehouder voor Mercedes, zich sinds vorig jaar focust op zijn nieuwe functie. Brand new is de hotelsector niet voor beiden want al tijdens de zomer van 2023 hadden John en Nathalie het Paul‘s Hotel overgenomen en uitgebaat tot de start van de totaalrenovatie in oktober. De naam werd voor de heropening omgedoopt tot het vlotter bekkende Villa Bonnie. Nathalie: “We kozen voor die Schotse meisjesnaam die synoniem staat voor goed, knap, charmant. We willen zo de link leggen naar het gezellige en het thuiskomen. Bovendien kent wel iedereen de evergreen ‘My Bonnie is over the Ocean’ uit zijn jeugdjaren. Het klinkt bovendien ook als ‘bon nid‘ (goed nest).” Nog een leuk detail: Bonnie was de naam die John aan zijn grootmoeder gaf.
GOED GEVOEL PRIMEERT
Opvallend hoe zowel Nathalie als John telkens hameren op dat begrip ‘thuiskomen’. John: “Dat gebeurt al vanaf het aankomen van onze gasten, vanaf de eerste kennismaking moeten ze een goed gevoel hebben. Ik had vroeger altijd veel contact met de klanten in het garagebedrijf waar ik werkte en ik doe dat nog steeds graag. Het onthaal in Villa Bonnie zal ik dan ook met Nathalie samen doen en dat in combinatie met de administratie en de goede gang van zaken met het personeel. We gaan zelf vaak op vakantie, meestal ergens naar het zuiden en overal pikken we er dit soort kleinschalige hotels uit. Overal waar we kwamen, staken we wat op, want we blijven nieuwsgierig op dat vlak. En eigenlijk is dat nog steeds zo.”
WAKEN OVER AUTHENTICITEIT
De appel valt ook in Duinbergen niet ver van de boom. De grootvader van Nathalie was destijds de uitbater van hotel Mayfair aan de Kustlaan. In haar jeugd ging Nathalie daar zelf vaak op bezoek. Nathalie: “Op vlak van het omgaan met klanten hadden we beiden al flink wat ervaring en dat was echt wel nodig bij de aankoop van het hotel vorig jaar. Een renovatie was absoluut noodzakelijk want de ramen en het dak waren dringend aan een grondige vernieuwing toe. Laat ons zeggen dat die tot op de draad versleten waren. Er kwamen ramen met dubbele beglazing en we opteerden voor een klassiekere inrichting aangevuld met wat vintage meubeltjes. Niets buitenissig, maar alles in functie van gezelligheid en comfort, zonder aan de authenticiteit van het gebouw te raken. Dat is intussen allemaal achter de rug en we kunnen ons nu volop focussen op de uitbating van Villa Bonnie.”
OPEN KEUKEN
Nathalie: “De inrichting hebben we samen uitgewerkt met een creatief bureau uit Antwerpen, dat zich vooral focust op hospitality en waarin mijn broer partner is (n.v.d.r.: True Agency). In nauwe samenspraak met hen kregen we advies en vooral veel ondersteuning. En we zijn echt wel heel opgetogen met het uiteindelijke resultaat. Kijk, we zijn geen hotel dat onder de vlag van een keten vaart, maar een individueel hotel met een eigen gezicht en karakter. Dat wilden we ook tonen naar inrichting en design toe. Elk van de 14 kamers is trouwens anders. Vroeger waren het er 15, maar we hebben één ruimte beneden achter de receptie opgeofferd. Daardoor ontstaat er meer ruimte voor de open keuken, zodat je nog meer een huiselijk gevoel hebt. Op die manier krijg je als gast een soort interactie, wat altijd leuk is.”
IDEALE UITVALSBASIS
Intussen hebben John en Nathalie er al een seizoen opzitten en blikken ze vooruit. Nathalie: “We zorgen elke ochtend voor een heerlijk en uitgebreid ontbijt, ook voor niet-gasten van Villa Bonnie. Tijdens de wintermaanden zouden we op vrijdagmiddag of -avond onze gasten, die dat wensen, graag een diner aanbieden. Over het organiseren van een gezellige high tea in ons salon, of allerlei kleine meetings tot pakweg 14 personen, zijn we ook aan het broeden. We hebben hier de mogelijkheden met een gratis privéparking, de langste tramlijn ter wereld (n.v.d.r.: de kusttram) die vlak voor Villa Bonnie stopt, een treinhalte op 500 m verwijderd, het shoppinghart van Knokke-Heist dat vlakbij ligt en het strand vlak achter ons. Villa Bonnie kan trouwens volledig afgehuurd worden met of zonder catering voor grote familiereünies of bedrijfsevenementen. Weliswaar buiten de vakantieperiodes.”
CONCLUSIE
Epiloog van de redactie die alles proefondervindelijk ervoer: wie voorbij de deur van Villa Bonnie stapt, voelt het meteen: hier toont het leven zich van zijn mooiste kant. Deze koesterplek van John en Nathalie biedt gezellige feelgood in een warme vakantiethuis. Door de ligging ontvouwt zich een veelzijdige vakantiewereld voor jong en oud. In de onmiddellijke omgeving kan je uitgebreid wandelen, fietsen, golfen, shoppen en zonnen op het strand. Door het persoonlijke karakter en het warme onthaal voel je je als gast van top tot teen koninklijk verzorgd. Villa Bonnie is zonder meer een plek om gelukkig te zijn. De villa nodigt families, vrienden en al wie graag samen tijd doorbrengt uit voor een onvergetelijke vakantie in Duinbergen.
Dit artikel komt uit ons magabook KNOKKE Talks. Issue 07 (summer vibes 2024). Te bestellen in onze webshop of gratis online beschikbaar om te lezen.
Journalist: Mario De Wilde