Skip links

Say What? Souâd!

Er waait een nieuwe wind in Knokke-Heist en als we niet oppassen raken de kilometers lange stoffen die haar ontwerpen sieren, nog verstrengeld in onze e-bike. Souâd Feriani, de Belgische modeontwerpster, werd als kind ooit verliefd op de feilloos geplooide hemden in haar vaders kleerkast. Nu heeft ze zopas een derde shop geopend in de Dumortierlaan, op 100 km van Antwerpen en op 170 km van Hasselt, waar haar twee andere shops huizen.

Souâd combineert het beste van het Noorden met het beste van het Zuiden. Best of both worlds dus. Ze verwent een legioen aan vrouwen met haar ontwerpen: van rock & roll chick tot classic lady. Of je nu een girls night out of een fancy dinner party hebt, of doodleuk in de lobby van het hotel wil hangen: Souâd tovert het allemaal uit haar modetrommel. Wij mochten heel even in haar wereld vertoeven en oh boy, of beter, oh girl: wat was me dat een leuke rit. Geen stijve bedoening als in ‘mijn haute couture is oh zo duurmaar een warme persoon, die weet waar ze ooit begonnen is. Die lach, die krijg je er gratis bij.

VEEL ONTWERPERS STAAN NIET STIL BIJ DE EVOLUTIE VAN HET VROUWENLICHAAM. WIJ WEL.

Een leeftijd kan ik niet plakken op Souâd, maar de twinkel in haar ogen verraadt dat ze een jonge geest is en een fantasie heeft om jaloers op te zijn. Borduur er nog eens die Limburgse gastvrijheid op en je krijgt een modelabel om u tegen te zeggen. Krachtige collecties van de bovenste plank, rechtstreeks uit de kast van Souâd.

WANNEER IK, ALS COMPLETE LEEK, JE INSTAGRAMBEELDEN EN –ONTWERPEN BEKIJK, MERK IK VOORAL HEEL VEEL ‘KRACHTOP. IS DAT JE TROEF? POWER EN TIJDLOOSHEID?

“Het is zeker een deel van de opzet. Ik wist van mijn 13 jaar al dat ik ontwerper wilde worden, maar ik had nooit stilgestaan bij het verhaal dat ik moest bedenken. Dat verhaal maken, is eigenlijk een illusie. Je bent zelf je verhaal en dat is het mooiste wat er is. En met ‘jezelfbedoel ik je persoon, maar ook de waarden waar je voor staat, je team rond je. Dit alles natuurlijk in combinatie met het product, waardoor alles op een natuurlijke manier samenkomt. Dus tijdloos, jazeker, en tijdens elke shoot geef ik het model als tip: straal sympathie en kracht uit.

JE BENT GEÏNSPIREERD DOOR JE VADER ZIJN HEMDEN EN VOUWKUNST. WAT HEB JE MEEGENOMEN VAN HEM? ZIJN VASTBERADENHEID, CREATIVITEIT, PATRIOTTISME?

“Mijn vader was enorm streng maar hij heeft ons, samen met mijn moeder, wel gevormd tot wat we nu zijn. Zijn perfectionisme kende geen grenzen en dat DNA wreef zich af op mij, met als resultaat dat ik nooit echt tevreden kan zijn en dat is nogal vermoeiend. Ik ben mijn ouders wel heel dankbaar, want de kosten die de modeacademie met zich meebrengt, zijn niet van de poes. Dankjewel mama en papa.

ONTWERPEN ZIJN MEESTAL GEBASEERD OP PERSOONLIJKE INTERESSES EN INSPIRATIE. HET VALT OP DAT JE VOORAL INSPIRATIE HAALT UIT MUZIEK, CULT, KUNST EN OUDE FILMS. KAN JE HIER WAT MEER OVER VERTELLEN?

“Het eerste wat in mijn hoofd oppopt, is onze Audrey-jurk. Audrey Hepburn mocht dan wel mager zijn, ze was ver van perfect en had zoals elke vrouw haar eigen struggles. Het gaat ons vooral om haar elegantie, die was uniek. Net zoals elke vrouw uniek is. Veel ontwerpers staan niet stil bij de evolutie van het vrouwenlichaam. Wij wel. Belgische designers hebben de neiging om heel androgyne ontwerpen op te leveren. Ik probeer het beste van het Noorden te combineren met het beste van het Zuiden. Strak en minimalistisch versus frivool en kleurrijk.

HOE BEGIN JE AAN EEN ONTWERP? VERTREK JE VANUIT EEN TYPE OF PERSOONLIJKHEID? ZOALS JE OMSCHRIJFT IN DE SLOGAN OP JE WEBSITE? “I SIMPLY TRY TO CONFIRM THE BEAUTY THAT IS ALREADY IN THE WOMAN OR THE MAN.

“Niet iedereen is Cindy Crawford. Er zijn zoveel verschillende vrouwen en elke vrouw verdient een op maat gemaakte outfit. Jong, oud, hip, klassiek: onze doelgroep is zo breed. n van onze vaste klanten is een vrouw van 95, t smaak. We vertrekken vooral uit de wens van de klant. De ene wil het wat korter, de andere wenst wat meer volume of een stoere print, ... Ons idee van duurzaamheid richt zich vooral op de draagtijd van een stuk. Er zijn klanten die al meer dan tien jaar hun ‘Ferianidragen. Zoiets geeft hoop, motiveert en doet me vooral veel deugd. Wij kiezen ook bewust om geen solden te doen want die periode geeft vrouwen stress. Wij willen vooral rust brengen. Ons cliënteel is op vlak van koopkracht

ook heel gedifferentieerd. Wij hebben klanten die tien stuks in één keer kopen, maar ook vrouwen die een heel jaar sparen om dat ene ontwerp te shoppen tijdens onze tweejaarlijkse outlet en ook dat is mooi om te zien.

HET IS MERKWAARDIG HOE JE EENVOUD EN KLASSE KAN COMBINEREN OM TOT IETS ORIGINEEL TE KOMEN. PAS JE STEEDS HETZELFDE STRAMIEN OF PRINCIPE TOE? ZIT ER EEN RODE DRAAD IN ELKE COLLECTIE?

“Ik heb in het verleden heel veel freelance gewerkt. Mijn werk werd altijd enorm geapprecieerd maar ik wist al altijd: zo ga ik het niet doen. Het enige wat mij interesseerde, was het verwezenlijken van ‘fantastischezaken. Een klein team met een groot resultaat. Mijn ideeën zijn natuurlijk voortgevloeid uit frustratie tijdens het shoppen voor mezelf. Grote maten waren, zeker destijds, uit den boze. Daarom werk ik zo persoonlijk: we fitten het ontwerp letterlijk op maat van de klant. De meeste modehuizen bieden de standaard, de kleine maten aan. Vanzelfsprekend is je productiekost dan beduidend lager.

Onze Audrey-jurk bevat al 3,5 meter van het duurste katoen; stel je diezelfde jurk eens voor in maat XXL. Zo lopen de meters stof behoorlijk op en ook het aantal items gezien de verschillende kleine én grote maten.

JE ONTWERPEN VERTELLEN ME DAT JE EEN PERFECTIONIST BENT: ALLES IS MOOI AFGELIJND, GEOMETRISCH STRAK, OOGT LUXUEUS, VROUWELIJK EN TOCH COMFORTABEL. HEB JE NAAST DAT PERFECTIONISME OOK EEN CHAOTISCH KANTJE, ZOALS DE MEESTE CREATIEVELINGEN? PERFECTIE EN CHAOS: IS DAT DE DEFINITIE VAN DE IDEALE MODEONTWERPER?

Jazeker, die twee werelden botsen, maar komen ook mooi samen. De chaos in mijn hoofd schrijf ik van me af in de vorm van to-dolijstjes en dan heb ik het niet over een post-it hier en daar. Bomvolle A4-bladen waarin het verhaal van elk ontwerp terug te vinden is. Een fashion journal als het ware. Mijn hoofd staat nooit stil, vraag dat maar aan mijn man.

VAN HASSELT, EEN DRUKKE EN GEZELLIGE SHOPPINGSTAD NAAR HET OPEN EN RUIME KNOKKE-HEIST. WAT IS JE BAND MET KNOKKE-HEIST? HAAL JE HIER OOK INSPIRATIE UIT LANGE WANDELINGEN AAN ZEE?

“Wij kwamen hier altijd al met de familie en met de kinderen. Ik heb de dynamiek en de ruimte die hier heerst nodig. Alles is zo dichtbij en ook mooi. Dat vind je niet snel. Ons cliënteel bestaat ook uit mensen met een druk leven, waardoor het shoppen tijdens de week of overdag niet aan bod komt. Knokke-Heist is de ideale stek om tijdens het weekend of op zondag te shoppen. Winkels die zondag open zijn vind ik zalig, iedereen is relaxter. Tijdens de opstart was het elke dag keihard werken. Om dan vanuit je appartement naar de zee te staren en opnieuw inspiratie te putten: hemels!

JE SHOP BIEDT ALLES AAN: KLEDIJ, ACCESSOIRES, JUWELEN, … WAS DE KEUZE NAAR EEN VOLLEDIG GAMMA ESSENTIEEL OM DE ONTWERPEN TOT ZIJN RECHT TE LATEN KOMEN?

Alles is heel organisch gegroeid, vooral op vraag van klanten. Het begon met de hemden, daarna werd er om kleedjes gevraagd en vervolgens zelfs gesmeekt om broeken. In plaats van voor elke gelegenheid nieuwe fantasiejuwelen aan te kopen, werd er geopteerd om iets uniek en speciaal te maken dat als accessoire kon dienen bij een kledingstuk. Onze juwelen zijn dus ook gepersonaliseerd. Op een of andere manier ontstaat er een groot vertrouwen na het opleveren van een stuk, waardoor klanten per se hun oorbellen of accessoires hier willen kopen. Alles van één hand dus.

KOM JIJ NOG TOE AAN VRIJE TIJD MET DRIE SHOPS?

“Dat is makkelijk: nee. Met drie winkels kom je niet toe aan vrije tijd. Erg vind ik dat niet want ik hou van mijn job, die op het eerste gezicht sexy en leuklijkt, maar het is vooral veel hard werken, computerwerk, lange dagen kloppen, ... en die zijn natuurlijk leuker aan zee.

Maar je hebt gelijk, ik moet meer vrije tijd nemen.

Je moest al op het strand liggen, Souâd!

Dit artikel komt uit ons magabook KNOKKE Talks. Issue 07 (summer vibes 2024). Te bestellen in onze webshop of gratis online beschikbaar om te lezen.
Journalist: Anthony Boussy
Foto’s: Delphine Dobbelaere