
SavoirFaire is geen bouwbeurs of lifestyle event maar een unieke totaalbeleving voor liefhebbers van vormgeving, met een passie voor de hoogste graad van afwerking. Wie oog heeft voor traditioneel houtsnijwerk zoals Marqueterie de Paille, voor bijzondere stoffen en exquise materialen kwam hier helemaal aan zijn trekken. SavoirFaire is een initiatief van Alexander Tuteleers.
We ontmoetten Alexander Tuteleers tijdens de preview op donderdag 24 oktober. Alexander is geen onbekende in de sector. Vijf jaar geleden richtte hij onder meer de Knokke Art Fair op, als vervolg van de lange traditie van de kunstbeurs te Knokke. Zijn ervaringen bundelde hij in dit initiatief, een nieuw verhaal geschreven vanaf een blanco blad. De nieuwsgierigheid uit de sector is groot. SavoirFaire is geen massa-event. Het is eigenlijk niet te vergelijken met andere initiatieven omdat het een uniek en ongezien concept is.

“Vijftig jaar geleden richtten mijn ouders de kunstbeurs op die ik transformeerde in de Knokke Art Fair.
Vroeger hadden we op de Knokke Art Fair een kleine designafdeling waarin we onder meer Italiaanse meubelmerken zoals Giorgetti, B&B Italia en Poltrona Frau presenteerden. Drie jaar geleden hebben we Knokke Art Fair opgesplitst in twee evenementen. Aan ‘Knokke Art Fair’ nemen enkel galerijen deel terwijl bij ‘ArtistMeeting’ de focus ligt op de kunstenaars. We wilden het designluik wegtrekken uit de zomerperiode en het bouwverlof, en het naar eind oktober brengen. Dit is de periode waarin mensen nog de mogelijkheid hebben om een beslissing te nemen voor volgend jaar. Zo hebben we een volledig nieuw evenement in het leven geroepen dat noch een bouwbeurs noch een lifestyle event is. Het is een ontmoetingsplaats rond vakmanschap, voor iedereen die een ‘krak’ is in zijn vak en voor mensen die op zoek zijn naar de grootste graad van afwerking voor hun woningen, zowel interieur als exterieur. Dat is het concept”, vertelt Alexander.
MERK JE DAT ER EEN GROTE VRAAG IS NAAR VAKMANSCHAP?
“De vraag is groot en zelfs groter dan onze verwachtingen. Mensen hechten belang aan duurzaamheid, aan kwaliteit, aan zaken die hun waarde behouden. Zeker in de regio Knokke-Heist waar de vastgoedprijzen spectaculair hoog zijn. In het hoger segment willen mensen dat het totaalplaatje af is. We merken dat we echt in die niche zitten. We zijn geen Batibouw of BIS-beurs, maar ook geen Collectible. Een puur kunstig object hoort niet thuis op SavoirFaire. We eren de kunst van het maken, maar een object moet ook functioneel zijn. Op een stoel moet je kunnen zitten en aan een tafel moet je kunnen eten. We stellen producten voor die niet louter een verzamelwaarde hebben, maar die ook functioneel zijn.”
SAVOIRFAIRE WAS ÉÉN DAG OPEN VOOR PROFESSIONELEN EN DRIE DAGEN VOOR PARTICULIEREN. HET AANBOD WAS OPGEDEELD IN DRIE ZONES: OBJECTS INTERESSANTE CREATIES VAN BELOFTEVOLLE DESIGNERS, SPACES TOONAANGEVENDE SPELERS UIT DE SECTOR EN REFERENCES NOOIT EERDER GETOONDE REFERENTIEPROJECTEN IN KNOKKEHEIST. WAAROM DIE OPDELING?
“We vinden het belangrijk dat elke deelnemer dezelfde kansen krijgt. Het gaat echt over wie wat presenteert. Alles moet evenredig tot zijn recht komen. Het grote voordeel is dat het Grand Casino Knokke één grote open ruimte is met hoge plafonds. Er zijn geen goede en slechte plaatsen.


De Magrittezaal met zijn cirkelvormige structuur, muurschildering en het drukke tapijt leent zich ertoe om podia te plaatsen. We zijn steeds op zoek gegaan naar de interactie met het gebouw. De sfeer in het gebouw van Grand Casino Knokke voelt haast huiselijk aan en is zo anders dan een klassiek beursgebouw.
De nooit eerder getoonde referentieprojecten maken Knokke-Heist tot de grootste showroom van het land. De aangeboden shuttle service met Mercedes-Maybach wagens brengt bezoekers van het Grand Casino naar de referentieprojecten.”
WAAROM KOZEN JULLIE VOOR HET GRAND CASINO KNOKKE?
“We hebben bewust voor een kleinschalig evenement gekozen. Het Grand Casino Knokke is een locatie met een rijke geschiedenis. Als je er binnenkomt zie je die gigantische open ruimte, die grote overspanning met centraal een luster van zeven ton. We hebben lokale verankering in Knokke-Heist maar zijn niet locatiegebonden. We hebben voor Knokke-Heist gekozen omwille van de vele referentieprojecten. Ook heel wat mensen uit het binnen- en buitenland zijn op zoek naar een plek aan de kust.”
HOE WERDEN DE DEELNEMERS GESELECTEERD?
“In Milaan hebben we heel wat contacten gelegd. Om mee te mogen doen, moesten ze een verdeler in België hebben. Heel wat fabrikanten plannen nu al om deel te nemen aan de volgende editie in 2025. We hebben vooral ingezet op diversiteit en kwaliteit. We hebben een mooi aanbod kunnen samenstellen, gaande van lichtschakelaars tot meubelen en tapijten. We denken dat we nu een mooie basis hebben om verder te groeien. We kunnen het event nog groter maken, maar we blijven in het Grand Casino Knokke. We zijn een ona¾ankelijke organisatie. We hebben dan ook zelf uitgezocht wat er leeft, wat actueel is en wat interessant is om samen te brengen. We wilden vertrekken vanaf een blanco blad met de juiste mensen, zonder inmenging of sponsoring. We organiseren onze evenementen altijd met een langetermijnvisie. De data voor volgend jaar liggen nu al vast, namelijk van 23 tot 26 oktober 2025”, besluit Alexander.
“SavoirFaire ging van start met een knaller. Op de eerste dag waren er meer dan 2.000 personen aanwezig. Uniek aan het event is ook het feit dat het één dag open is voor professionelen en drie dagen voor particulieren. Quasi alle deelnemers komen volgend jaar terug en er komen vijftien nieuwe standen bij”, klinkt een tevreden initiatiefnemer.
Dit artikel komt uit ons magabook KNOKKE Talks. Issue 08 (winter vibes 2024). Te bestellen in onze webshop of gratis online beschikbaar om te lezen.
Journalist: Ingrid Allaerts