Skip links

Peter & Sachiko

WIE IS HET DUO ACHTER DORE ROOIBOS COSMETICS?

“Wij zijn Peter Vandersmissen, 45 jaar en Belg (afkomstig uit Hoogstraten), en Sachiko van Veen, 47 jaar en Nederlandse. Een wens die we beide afzonderlijk van elkaar koesterden was om iets voor onszelf te beginnen. Alleen wisten we nog niet waarin of waarmee. Totdat wij elkaar ontmoetten … En zo geschiedde, naast een koppel zijn we beide eigenaar van Dore Rooibos Cosmetics. Onze verschillende karakters en eigenschappen zorgen ervoor dat we elkaar heel goed aanvullen. Peter houdt zich vooral bezig met strategie en visuele identiteit en Sachiko focust zich op positionering en klantbeleving.

We hebben elkaar in een sportschool leren kennen en als je terugblikt, is dat ook wat terugkomt in de visie van Dore Rooibos Cosmetics. Het is beter om te voorkomen dan te genezen, en daarin spelen dagelijkse gewoontes een belangrijke rol. Zo sporten en wandelen wij om ons lichaam (en geest) gezond, sterk en soepel te houden. Daar pluk je zowel op dit moment, als op langere termijn de vruchten van. Zo zien wij dat voor skincare ook. Wanneer je er een gewoonte van maakt om dagelijks je huid in de basis goed te verzorgen, dan draagt dit bij aan het behoud van een gezonde huid, nu en in de toekomst. Wij noemen het de preventieve skincare filosofie van Dore.”

HOE KWAMEN JULLIE OP HET IDEE VOOR DORE ROOIBOS COSMETICS?

“Dat begint eigenlijk bij Peter. Voordat wij elkaar hebben leren kennen, woonde hij in Zuid-Afrika. Hij nam toen al lokale huidverzorgingsproducten op basis van rooibos mee naar huis. Door het enthousiasme in zijn omgeving over de werking van de producten was het eerste plantje gezaaid. Hier wilden we iets mee doen.

We begonnen met het importeren van bestaande huidverzorgingsproducten uit Zuid-Afrika die we online verkochten in België en Nederland. Dit liep redelijk goed, maar had ook haken en ogen en we stelden ons de vraag ‘voor wie doen we dit eigenlijk?’. Doordat het een merk was van iemand anders hadden we niet de ruimte om bijvoorbeeld de merkuitstraling aan te passen aan onze markt, en ook qua ingrediënten kon het wat ons betreft veel beter. We hadden zoveel eigen ideeën dat we besloten om het zelf te doen. En zo is Dore Rooibos Cosmetics ontstaan. Vanuit onze eigen gedachten over skincare met rooibos als steringrediënt. Beleving staat bij ons hoog aangeschreven. Met Dore willen we een gevoel creëren dat mensen er elke dag naar uitkijken om de producten te gebruiken; het ‘me-momentje’ van Dore naar boven te laten komen.”

WELKE DROOM KOESTEREN JULLIE NOG?

“We staan pas aan het begin en hebben nog dromen genoeg. Als we echt groot mogen dromen, dan hebben we een eigen zelfvoorzienende rooibosplantage in Zuid-Afrika die door lokale mensen wordt gerund. Dan hebben we ook de hele keten in ons eigen beheer. Van plant tot product.”

WAAR WILLEN JULLIE OVER 5 JAAR STAAN?

“Ons doel in de komende jaren is om als luxebelevingsmerk in mooie parfumeriezaken te liggen in België, Nederland en Duitsland. Daarnaast willen we onze online klantbeleving helemaal geoptimaliseerd hebben. Dit is belangrijk voor onze online groei.”

WAAR HALEN JULLIE DE ENERGIE VANDAAN?

“Ondanks het feit dat dit het moeilijkste is wat we allebei hebben gedaan, geeft het ons enorm veel energie. We vinden het leuk om te creëren en vanuit het niets iets op te bouwen. De kers op de taart is natuurlijk de loyaliteit van onze klanten. Dat geeft echt een boost en het vertrouwen om door te gaan. Met de klanten die vanaf het begin bij ons zijn, hebben we persoonlijk contact. De persoonlijke touch en aandacht voor de klant vinden we belangrijk en past bij ons DNA.”

IN WELKE MATE SLUIT JULLIE WERK AAN BIJ JULLIE LEVENSSTIJL?

“Zoals aangegeven, geloven wij dat dagelijkse gewoontes bijdragen aan een gezond lichaam en daarmee ook een gezonde huid. Dit houdt in: bewegen, voldoende slaap, vitamines, mineralen en vezels, veel water drinken en een basisverzorging skincare. Het hoeft echt niet ingewikkeld te zijn, maar de uitdaging is vaak dat mensen er geen gewoonte van maken en daardoor terugvallen op het zoeken naar quick fixes.”

Sachiko: “Mijn moeder heeft mij vanaf de leeftijd dat ik met make-up ging experimenteren altijd meegegeven: maak je huid schoon voordat je naar bed gaat. Dus ik heb er op jonge leeftijd al een gewoonte van gemaakt om mijn huid te reinigen. Later kwam daar dan een gezichtscrème bij en uiteraard ga je op een gegeven moment zelf wat producten uitproberen. Maar mijn basis blijft elke dag: Face Wash, Face Toner, gezichtscreme, SPF. Welke crème hangt af van hoe mijn huid aanvoelt.”

JULLIE 5 FAVORIETE LOKALE KNOKKE ADRESJES?

“Gezien wij van wandelen houden, genieten wij het meest van een wandeling langs de ZEEDIJK en natuurlijk HET ZWIN. Onze favoriete adresjes zijn: DELICIOUS KNOKKE, wij zijn meer voor een goed ontbijt of lunch, dan dineren. Naast de vele mooie boetieks stoppen we graag bij JACK WOLFSKIN voor outdoor kleding.”

@DOREROOIBOSCOSMETICS
WWW.DOREROOIBOSCOSMETICS.NL

Dit artikel komt uit ons magabook KNOKKE Talks. Issue 08 (winter vibes 2024). Te bestellen in onze webshop of gratis online beschikbaar om te lezen.