Skip links

Meer PK’S, Meer Plezier: Zoute Grand Prix 2025

De 15e editie van de Zoute Grand Prix was, ondanks de korte voorbereidingstijd, een groot succes. Koen Van Hout, CEO van de Zoute Grand Prix, kijkt tevreden terug en geeft alvast enkele hints over wat we de volgende editie mogen verwachten.

JULLIE KUNNEN ONDANKS DE OMSTANDIGHEDEN TERUGBLIKKEN OP EEN FANTASTISCHE 15E EDITIE VAN DE ZOUTE GRAND PRIX. HOE HEB JE DAT ALS NIEUWE CEO ERVAREN?

“Ik ben gestart op 1 augustus. Slechts acht weken voorbereidingstijd was bijzonder pittig. We weten nu dat we bepaalde zaken anders en nog beter zouden kunnen doen. Het team heeft het fantastisch gedaan. Zowel het team als de leveranciers hebben dubbele tot driedubbele shifts gedraaid, onvoorstelbaar. Ik ben erg trots op hen. Pas één dag voor het evenement viel de spanning van me af en kreeg ik het gevoel van controle. Daarvoor was ik steeds bezorgd of alles wel goed zou gaan en of ik niets over het hoofd zag. Het team moest elkaar nog vinden en gaandeweg ontdekken wie wat voor zijn rekening nam.”

KAN JE EEN VOORBEELD GEVEN VAN IETS DAT JE MISSCHIEN VERKEERD HEBT INGESCHAT?

“Het briefen van de teams die voor ons werkten. Daar lieten we al eens steken vallen, ik ook. Ik ging ervan uit dat iemand anders iets deed, en anderen dachten dat ik het deed. Dat soort misverstanden zijn leermomenten.”

WAT WAREN VOOR JOU DE HOOGTEPUNTEN?

“Uiteindelijk maakten we onze ambitie waar om het evenement zowel exclusiever als inclusiever te maken. De 12.500 bezoekers die een ticket kochten voor de Zoute Grand Prix Gallery by EY, het 11.000 m² grote strandpaviljoen aan het Albertplein, genoten van een unieke collectie historische en moderne exclusieve auto’s. Zeventien topmerken presenteerden er hun nieuwste modellen. Eén van de hoogtepunten deze editie was de 500 meter lange Car Boulevard tussen het Albertplein en Wielingen, waar we meer dan dertig droomauto’s hadden onderverdeeld in thema’s zoals ‘Past meets Future’, ‘Let’s Dream’ en ‘Electric Avenue’. Tijdens de 12e editie van de Zoute Sale by Bonhams|Cars werd opnieuw een unieke selectie aan auto’s verzameld en geveild. Maar die Zoute Sale bracht best wat stress met zich mee. We besloten pas in mei dat deze zou doorgaan en toen moest alles nog worden georganiseerd. De mensen van Bonhams zijn toen bij autoverzamelaars gaan kijken wie iets wilde verkopen … Ze zijn letterlijk auto’s gaan zoeken! Normaal neemt dat proces vijf tot zes maanden in beslag en nu moest alles in drie maanden geregeld worden. De exclusieve Mercedes-Benz SLR McLaren Stirling Moss uit 2010 was een echte blikvanger. Hij werd verkocht voor een indrukwekkende 3.220.000 euro. In totaal bracht de Zoute Sale door Bonhams|Cars meer dan 22 miljoen euro op, waarmee het wereldwijd de belangrijkste veiling van het jaar was voor het veilinghuis. We hebben vaak gehoord hoe indrukwekkend mensen het vonden dat we in zo’n korte tijd alles hebben gerealiseerd. Het was eigenlijk niet te merken dat we er maar acht weken voor hadden. Dat vond ik fijn om te horen, vooral als opsteker voor het team, want zij hebben echt mirakels verricht. Passie en gedrevenheid binnen een team heb ik zelden zo sterk gezien.”

KOMT ER DE VOLGENDE EDITIE OPNIEUW EEN CONCOURS D’ÉLÉGANCE?

“Daarover ben ik volop in gesprek. We zijn hiervoor nog op zoek naar de juiste partner om het verhaal te ondersteunen, de juiste wagens en juryleden te regelen en een geschikte locatie te vinden.”

ZOU HET CONCOURS DAN OPNIEUW OP DE GOLFBAAN PLAATSVINDEN, GEZIEN DE RUIMTE DIE JE VOOR ZO’N CONCOURS NODIG HEBT?

“Dat is nog niet zeker. Die gesprekken moet ik nog opstarten. Maar de bedoeling is om inderdaad opnieuw een Concours te organiseren.”

JE HEBT WEL AL NIEUWE PLANNEN VOOR VOLGEND JAAR?

“Zeer zeker. Voor volgend jaar plan ik een nieuwe rallycategorie – de naam ligt nog niet vast – rond iconische auto’s uit de jaren ‘80 en ‘90. Denk aan Ferrari F40, Lamborghini Countach en Porsche 959. Dat zijn echt unieke modellen. Deze ‘Poster Cars’ staan vaak in Belgische collecties en komen weinig buiten. Ik wil ze tot leven laten komen op straat in een nieuwe rally. Iedereen aan wie ik het idee tot nu toe voorlegde, reageerde reeds enthousiast. Ik wil het high-end houden, met modellen als De Tomaso Pantera, Rolls-Royce Corniche, Vector W8, en Bugatti EB110. Echt exclusieve wagens uit die periode. “

WELKE DAG ZOU DEZE RALLY DAN PLAATSVINDEN?

“Ik droom ervan om vanaf volgend jaar een extra dag aan de Zoute Grand Prix toe te voegen en het evenement te laten beginnen op woensdag. De iconische auto’s zouden die dag de technische controle ondergaan en een proloog rijden. Op donderdag starten ze vanaf een andere locatie om nieuwe plekken te ontdekken. Elke dag een aankomst en vertrek in Knokke zou toch geweldig zijn, ook voor het publiek. Zo blijft Knokke de hele week levendig. We hebben dit jaar ook geïnvesteerd in businessboxen, waar bedrijven hun klanten kunnen uitnodigen en echt contact kunnen maken in hun eigen ruimte. Dit wil ik in 2025 verder uitbreiden, zodat tijdens ons event bedrijven hun klanten optimaal kunnen ontvangen. Dit jaar hadden we acht boxen. Maar we willen graag meer capaciteit. Mogelijk kunnen we binnen de gallery nog extra bouwen.”

Dit artikel komt uit ons magabook KNOKKE Talks. Issue 08 (winter vibes 2024). Te bestellen in onze webshop of gratis online beschikbaar om te lezen.
Journalist: Anja Van Der Borght