
WIE IS HET DUO ACHTER OPIUS?
Opius werd in 2020 opgericht door Lucas Lambrechts (33 jaar) en Leander Beuckels (32 jaar), twee jeugdvrienden die opgroeiden in dezelfde straat. Beiden genoten van een sterke academische achtergrond. Lucas studeerde af als Handelswetenschapper aan de Universiteit Gent, waarna hij nog een extra masterdiploma behaalde aan de Skema Business School in Nice, Frankrijk.
Hij begon daarna een carrière bij PepsiCo, waar hij Brand Manager North West Europe werd voor de frisdranken van de multinational. Leander heeft dan weer een diploma Bestuurskunde aan de UGent op zak. Hij behaalde hierna ook nog een tweede master Bedrijfseconomie. Leander vatte een carrière aan als Sales Manager van allerhande techstart-ups.

HOE KWAMEN JULLIE OP HET IDEE?
“Tijdens onze studentenperiode waren we de drijvende krachten achter twee Gentse pop-up horeca-ondernemingen. In 2017 lanceerden we samen Bibb, een fusion tapas & cocktailbar in de voormalige stadsbibliotheek van Gent. In 2018 baatten we samen zomerbar SPOOR uit in Merelbeke. Na deze twee succesvolle projecten kwamen we (toen reeds) tot de conclusie dat onze non-alcoholische cocktails extreem populair waren. Een gebrek aan kwalitatieve producten bracht ons uiteindelijk op het idee om zelf non-alcoholische elixirs te ontwikkelen. In samenwerking met professor en meester-stoker Benedikt Sas lanceerden we Opius, dé gamechanger waarop elke sterrenzaak en bartender zat te wachten: een non-alcoholisch elixir mét complexiteit, intensiteit, afdronk, én het ontspannende effect van een traditionele spirit. Opius staat inmiddels op de kaart van menige sterrenzaken in eigen land, waaronder Zilte en Boury. Ook in het buitenland heeft dit product van Belgische makelij succes, je vindt het bijvoorbeeld ook in het legendarische The Savoy Hotel in London. Daarnaast ontving Opius de afgelopen twee jaren verschillende prestigieuze awards voor het unieke smaakprofiel van onze producten. (cf. The Spirits Business Low & No Masters 2022, IWSC Low/No Alcohol Alternative Drinks 2023, Warsaw Spirits Competition 2024).”
WELKE DROOM KOESTEREN JULLIE NOG?
“We koesteren beiden een stille droom om binnenkort ook de Amerikaanse markt te verkennen met onze producten. Aangezien in de USA zeer streng wordt toegezien op het gebruik van alcohol, heeft het land van nature een grote affiniteit met non-alcoholische dranken. Interessant voor ons is dat daar sinds kort ook de ‘premium non-alcoholische’ markt enorm is beginnen ontwikkelen. Grote drankgiganten, zoals Diageo & Bacardi, hebben daar nu vrij spel. Echter – na kort onderzoek – denken we ook met onze artisanale producten een groot gat in de markt te kunnen vullen, zeker bij de meer gastronomische etablissementen. We krijgen nu al wekelijks aanvragen van restaurants en bars uit New York of Miami. Producten uit Europa worden daar sowieso steeds als heel kwalitatief aanschouwd, maar ook het Opius-verhaal dat diep genesteld is in de ‘oude alchemie’ lijkt daar enorm aan te slaan.”

WAAR WILLEN JULLIE OVER 5 JAAR STAAN?
“Moeilijke vraag, maar gezien de snelheid waarin we momenteel ondernemen, sluit die vraag ergens wat aan bij de vorige. We zien het groot, maar gezien de huidige (wereldwijde) trend op gebied van het nonalcoholische vinden we het moeilijk in te schatten hoe groot die droom kan of mag worden. Zoals het er nu naar uitziet, hopen we in 5 jaar in de westerse landen dé referentie voor non-alcoholische producten te worden bij de betere hospitalityzaken. Ambitieus, maar niet onmogelijk. De gastronomische wereld is klein en als men het maakt in één markt, dan duurt het vaak niet lang alvorens andere markten een product of merk oppikken. We mogen niet vergeten dat ons kleine België aan de top staat van de wereldwijde gastronomie.”
WAAR HALEN JULLIE DE ENERGIE VANDAAN?
“Dat is makkelijk, de reacties van mensen. We krijgen beiden een ongelofelijke kick om mensen te verrassen of blij te maken met een nieuwe beleving. Dat was het geval in onze pop-up ondernemingen, maar hetzelfde geldt voor Opius. Het geeft ons zo veel energie om mensen/ chefs/bartenders hun reactie te zien als ze onze Opius-producten voor de eerste maal proeven. We weten niet hoelang het nog zal duren, maar momenteel bestaan er nog niet veel kwalitatieve nonalcoholische producten op de markt. Mensen hebben daardoor vaak het vertrouwen verloren dat non-alcoholische cocktails ook écht goed kunnen zijn.
En dat is exact waarom Opius bestaat, we willen bewijzen dat craftsmanship ook een plek heeft in de non-alcoholische wereld.
En dat lukt, keer op keer. Wat ons verder ook enorm veel voldoening geeft, is om te zien (en te proeven) welke fantastische cocktails door ’s werelds beste bartenders worden gemaakt met onze producten. Niks leuker als binnen wandelen in The Goring Hotel in London en daar een adembenemende cocktail op basis van één van onze elixirs geserveerd te krijgen. Het overkwam ons twee weken geleden.”

IN WELKE MATE SLUIT JULLIE WERK AAN BIJ JULLIE LEVENSSTIJL?
“Onze job is op ons lijf geschreven. Als bedrijfsleiders van een groeiende onderneming ziet onze agenda er geen enkele dag hetzelfde uit. Dit is zeker het geval in de wereld van horeca en hospitality.
De ene dag ben je op de baan, de andere dag zit je achter je bureau. Het is fijn om je eigen agenda te kunnen bepalen. Niets beter dan op vrijdag een dag prospectie aan de Belgische kust in te plannen. Toch is het niet altijd even rooskleurig. Van events die duren tot ’s avonds laat tijdens de week, tot degustaties bij drankcentrales en concept stores in de weekends … de hospitalitysector staat ook gelijk aan hard werken. Het is verder een godsgeschenk om je businesspartner ook als beste vriend te hebben. Dit laat ons toe om samen succes te vieren, maar ook om elkaar 100% te vertrouwen. Dat is nodig om werk te kunnen verdelen en zo elk onze sterktes optimaal uit te spelen en te benutten. Leander is de drijvende kracht achter onze sales, Lucas neemt dan weer de meer strategische en marketinggerichte taken op zich. Desondanks voelen we dat ook dit snel evolueert naarmate we meer en meer in het buitenland actief zijn. Het ‘managen’ vanachter onze computer wordt steeds meer belangrijk en noodzakelijk.”
JULLIE 5 FAVORIETE KNOKKE ADRESJES?
BLANCO
LA SAPINIÈRE
SEL GRIS
SPHERE
CARCASSE BY DIERENDONCK
Dit artikel komt uit ons magabook KNOKKE Talks. Issue 08 (winter vibes 2024). Te bestellen in onze webshop of gratis online beschikbaar om te lezen.