Skip links

Kristof & Victor

WIE ZIJN DE PERSONEN ACHTER MIGLOT PARFUMS?

“Wij zijn Kristof Lefebre en Victor Vanquathem, parfumeur en junior-parfumeur bij MIGLOT, het eerste echte Belgische parfumhuis met een bijzonder menselijke filosofie.”

Kristof, parfumeur en oprichter van MIGLOT, begon zijn loopbaan als apotheker. Op zijn 35ste besloot hij het roer volledig om te gooien en volgde zijn droom naar de prestigieuze parfumschool ISIPCA in Versailles. Zijn nieuwsgierigheid leidde hem vervolgens naar de Universiteit van Padova in Italië voor aanvullende business studies en daarna naar Londen om psychologie te studeren, allemaal met één doel: het begrijpen van de diepere kracht van geuren. Victor, oorspronkelijk met een economische achtergrond, koos na een verblijf in Colombia bewust om zijn echte passie te volgen en stapte in de wereld van geuren en parfums.

“We ontmoetten elkaar enkele jaren geleden en ontdekten snel dat we dezelfde visie, passie en waarden delen. Wat ons elke dag drijft, is onze ontembare nieuwsgierigheid naar nieuwe parfumingrediënten en creatieve mogelijkheden, ons diep respect voor ambacht en vooral empathie voor de mensen voor wie we creëren.

Wat begon als het persoonlijke verhaal van Kristof, groeide uit tot een gedeelde droom met Victor: een parfumhuis bouwen dat écht menselijk is, wars van clichés en open voor iedereen die zijn of haar unieke geur wil ontdekken.

MIGLOT staat ook bekend om betaalbare ‘entry luxury’-parfums die met de hand gemaakt worden met oog voor duurzaamheid.”

HOE KWAMEN JULLIE OP HET IDEE VOOR MIGLOT?

“Als apotheker werd ik gefascineerd door de kracht van geuren. Ik zag hoe mensen onmiddellijk begonnen te glimlachen bij het ruiken van een parfum – iets wat zelfs het beste medicijn niet kan bereiken. Dit intrigeerde me mateloos. Tegelijk hoorde ik vaak mensen zeggen: ‘Had ik mijn dromen maar gevolgd’. Waarom zou ik dan zelf niet mijn kinderdroom nastreven om parfumeur te worden?

Deze gedachte bracht me naar ISIPCA in Versailles, waar ik mijn neus trainde, en vervolgens richting verdere studies om beter te begrijpen hoe geuren emoties en gedrag beïnvloeden. Ik wilde het anders aanpakken: geen afstandelijke luxe, maar juist menselijke warmte en begrip, waardoor mensen het parfum vinden dat écht bij hen past. MIGLOT staat voor genderneutrale parfums met een diepe menselijke connectie – iets wat zelden voorkomt in onze industrie. Minimalistische flacons herbergen de essentie. Marketingnamen die je leiden, verleiden of misleiden hebben we vervangen door Formulanummers.

Als je weet dat in België meer dan 1 op 2 parfums in de badkamer stof staan te vangen en iedereen uniek wil zijn, maar tegelijk vaak dezelfde klassiekers draagt, dan wil je het anders aanpakken. Wij willen die luxe van vrijheid teruggeven aan onze klanten, zodat ze kunnen dragen wat hen echt een goed gevoel geeft – als een onzichtbare personal coach of mood booster. Het parfum van iemand die je dierbaar is, roept vaak zoveel meer herinneringen op dan een volledig fotoboek.”

WELKE DROOM KOESTEREN JULLIE NOG?

“We zien MIGLOT niet alleen als een droom, maar vooral als een missie om echt verschil te maken in de parfumwereld. Onze minimalistische flacons zijn ontworpen om de aandacht naar de geur zelf te trekken, niet naar verpakking of marketing. We creëren parfums zonder opgelegde grenzen – vrij, minimalistisch en persoonlijk. Onze grote droom is vooral het behouden van het plezier en de passie waarmee we elke dag creëren. Een creatief parfumlabo in Zuid-Frankrijk staat voor de komende jaren op de planning, een plek waar we inspiratie kunnen vinden en delen met onze internationale gasten, die gebruik willen maken van onze MIGLOT Privé-service voor een uniek parfum op maat. Daarnaast koesteren we de droom om parfums te mogen creëren voor internationale mensen of merken die ons inspireren en waarmee we gedeelde waarden hebben.”

WAAR WILLEN JULLIE OVER 5 JAAR STAAN?

“Internationaal groeit de vraag naar MIGLOT Parfums en MIGLOT Maisons aanzienlijk, van de Verenigde Arabische Emiraten tot Tokio en New York. We willen authentiek blijven en zorgvuldig groeien zonder onze unieke filosofie te verliezen. Daarom zullen we de komende jaren kiezen voor strategische, zorgvuldig geselecteerde locaties wereldwijd, die aansluiten bij onze kernwaarden. Naast onze Maisons in Antwerpen en Gent, gaan we voor nieuwe internationale vestigingen die ons verhaal en vakmanschap respecteren en versterken. De kwaliteit en authenticiteit van ons merk staan hierbij altijd centraal.”

WAAR HALEN JULLIE DE ENERGIE VANDAAN?

“We halen energie uit het privilege om elke dag opnieuw verwonderd te zijn – zowel in ons laboratorium vol geuren als in gesprekken met onze klanten. Inspiratie vinden we in kleine, bijzondere momenten: een ochtendloop langs de kust van Cap Ferrat, maar evengoed langs de waterlijn in Knokke of een duik in zee bij Deauville. Elke dag halen we ook enorm veel energie uit onze familie en vrienden die ons de kracht en vrijheid geven om dit avontuur aan te gaan en voort te zetten.”

IN WELKE MATE SLUIT JULLIE WERK AAN BIJ JULLIE LEVENSSTIJL?

“MIGLOT Parfums weerspiegelt duidelijk onze persoonlijkheden: ingetogen, menselijk, met oog voor detail en esthetiek. Deze waarden delen we beiden. De nieuwsgierigheid die ons kenmerkt, is overal voelbaar – van ons labo tot in onze Maisons. Ons werk is onze passie, en die is volledig verweven met wie we zijn.”

JULLIE 5 FAVORIETE KNOKKE ADRESJES?

“NATHALIE VLEESCHOUWER, een mooi staaltje van interieurdesign, waar onze samenwerking NECTAR verkrijgbaar is en waar je ook terecht kan voor herenkleding. ZWIN NATUUR PARK, waar de natuur ons meeneemt in haar eigen geurlaboratorium. CUINES 33, een ode aan het minimalisme dat we delen met MIGLOT Parfums. ENSO DISTRICT HOTEL, een plek waar esthetiek en warm minimalisme samenkomen met een heerlijk ontbijt bij WOYO EATERY . BRAZILA, voor een goede koffie en ontspannen sfeer.”

@WEAREMIGLOT
MIGLOT.COM

Dit artikel komt uit ons magabook KNOKKE Talks. Issue 09 (summer vibes 2025). Te bestellen in onze webshop of gratis online beschikbaar om te lezen.