Skip links

Het Jaar Van De Kogelvis

Een spannend boek met een intrigerend kat-en-muisspel vol verrassende wendingen en onbeantwoorde vragen. Opnieuw is Knokke het ideale decor.

JE SPECIALISEERDE JE ALS AUTEUR IN MISDAADVERHALEN. VANWAAR DIE KEUZE?

“Schrijven doe ik al van jongs af aan. Ik probeerde allerlei stijlen. Uiteindelijk koos ik voor het thrillergenre, al noem ik het liever misdaadromans. Omdat ik zelf veel thrillers las, leek dat genre me logisch, al was het toen niet populair. Toch hield ik vol. Als ik iets schrijf dat ik zelf graag lees, is er alvast één fan, dacht ik (lacht). Mijn verhalen draaien niet enkel om de zoektocht naar een moordenaar, maar ook om drijfveren en psychologie, zowel van de daders als van de speurders en hun entourage. Ik ben gefascineerd door de impact van misdaad en door het spanningsveld tussen wet en geweten. Vlamingen hebben een rekbaar moraalbesef en die complexiteit vormt voor mij de kern van het genre.”

JOUW HOOFDPERSONAGE HEET LUK BORRÉ. WIE IS DAT VOOR IEMAND EN HOE HEB JE HEM BEDACHT?

“Hij is als vanzelf uit mezelf ontstaan en met mij meegegroeid. Luk lijkt sterk op mij, al is hij natuurlijk een personage. Hij is als een soort rode draad, maar ik laat hem bewust niet altijd in de spotlights staan. Borré is net zoals ik iemand die niet in Knokke is geboren, maar er uiteindelijk wel is beland. Dat is belangrijk omdat hij daardoor een buitenstaander blijft. Hij heeft tinnitus en een lastig karakter. Mensen uit mijn omgeving zeggen me steeds vaker hoe hard hij op mij lijkt (lacht). Helaas ben ik geen mannetjesputter. Daarom is Luk Borré fysiek gebaseerd op een goede vriend die helaas te jong gestorven is. Zijn uiterlijk en zelfs zijn naam heb ik bewust in het personage verwerkt als een soort eerbetoon. Het innerlijke van Luk zit echter dicht bij wie ik zelf ben. Als je schrijft, kun je jezelf nooit helemaal uitwissen.”

WAT MAAKT KNOKKE ZO’N MOOI DECOR VOOR JOUW BOEKEN?

“De badstad is de ideale setting, want er zit ontzettend veel variatie in die plek. Je hebt het mondaine Knokke van de golfclubs en de chique winkels, maar ook het Knokke van de toeristen. Er is ook het Knokke van buiten het seizoen, wanneer de rust terugkeert en de sfeer helemaal verandert. Toen ik begon te schrijven, zocht ik een goede setting. Ik zocht een plaats die bij de lezer meteen een gevoel oproept en Knokke doet dat, iedereen heeft er een mening over en dat is net zo boeiend.”

VEEL VAN JOUW TITELS BEVATTEN WOORDSPELINGEN EN SPEELSE FORMULERINGEN. HOE BELANGRIJK IS TAALPLEZIER VOOR JOU ALS SCHRIJVER?

“Voor mij zijn er twee dingen écht belangrijk voor een auteur: een goede beheersing van taal en het plezier in vertellen. Je moet graag vertellen, maar daarnaast moet je ook durven spelen met taal. De grenzen aftasten van wat mogelijk is, ik hou ervan om met dubbelzinnigheid te spelen, om dingen met een knipoog of een cynische ondertoon te zeggen. Door de sfeer van politieke correctheid en de langetenencultuur, moet je dezer dagen helaas wat voorzichtiger zijn.”

JE SCHRIJFT HEEL VEEL, JAARLIJKS WEL EEN NIEUWE THRILLER. HOE HOUD JE DIE VERHALEN FRIS EN ORIGINEEL?

“Mijn hoofdpersonage verandert in elk boek, maar de stad blijft de constante achtergrond. Elk jaar kies ik een nieuw thema dat me bezighoudt: van abortus tot discriminatie over wokecultuur. Zo probeer ik elk verhaal fris te houden. Ik verdiep me grondig in elk onderwerp, wat het schrijven boeiend houdt. Die keuzes bepalen het ritme. Mijn inspiratie haal ik uit wat er leeft in de wereld en de stad.”

JOUW NIEUWSTE BOEK HEEFT ALS TITEL ‘HET JAAR VAN DE KOGELVIS’. MERKWAARDIG!

“De titel verwijst naar de structuur van het boek: geen hoofdstukken, maar maanden. Elke maand brengt een nieuw puzzelstukje. Borré wordt opgeroepen naar de gevangenis, waar een crimineel, ‘De Kogelvis’, hem maandelijks tips geeft over een zaak rond het meisje Melissa. Het is geen klassieke thriller, maar een gelaagd en (hopelijk) aangrijpend verhaal. Een kindermoordzaak blijft delicaat, maar ik vermijd gruwel en horror. Dat past niet bij mijn stijl. Ik breng alles zonder sensatie, realisme is belangrijk. Het verhaal moet vooral geloofwaardig aanvoelen.”

JE BENT SINDS 2012 FULLTIME SCHRIJVER. HOE HEB JE DIE OVERGANG NAAR PROFESSIONEEL AUTEUR ERVAREN?

“Het was best een grote stap, ook door de financiële onzekerheid. Toch werd de combinatie van een bloeiend bedrijf en schrijven onhoudbaar. Het was op dat moment nu of nooit. De verhuis naar Knokke markeerde een nieuw begin en die keuze voelt nog steeds als de juiste. De grootste uitdaging als schrijver is volgens mij niet inspiratie, maar discipline. Ik schrijf elke dag, vaak al vanaf half zes ’s ochtends, zeven dagen per week. Ritme en concentratie zijn cruciaal, net als fysieke fitheid. Daarom combineer ik schrijven met sport, want het is hard werken. Je moet steeds blijven trainen om beter te worden.”

JE HEBT IN 2018 DE HERCULE POIROTPRIJS GEWONNEN. WAT BETEKENDE DIE TROFEE VOOR JOU?

“Zoiets streelt het ego natuurlijk. Erkenning is belangrijk. Ik kom uit een omgeving waar taal en cultuur geen rol speelden, dus moest ik me helemaal in deze wereld inwerken. Het was geen gemakkelijke weg, met onzekerheid, risico’s en tegenslagen, maar het was de juiste keuze. Schrijven is voor mij niet iets puur voor mezelf; het gaat ook om bevestiging. Je zit vaak een jaar lang eenzaam te werken, dan is die waardering welkom. Twijfel slaat vooral toe bij de drukproeven, maar positieve reacties of een prijs geven me telkens weer dat duwtje dat ik nodig heb.”

WAT MOGEN MENSEN IN DE TOEKOMST VAN JOU VERWACHTEN?

“Ik blijf schrijven zolang ik het gevoel heb dat ik blijf groeien en vernieuwen. Elk boek probeer ik iets anders: een nieuwe structuur, een andere aanpak, zoals werken in maanden of volgens een strak schema. Dat experimenteren houdt het fris, voor mij én voor de lezer. Knokke als setting kan zowel beperken als inspireren, maar zolang ik me amuseer, ga ik door.”

HEB JE OOIT OVERWOGEN OM EEN VERHAAL BUITEN KNOKKE TE SITUEREN?

“Niet al mijn boeken spelen zich af aan de kust. Hoewel Knokke vaak voorkomt, is dat vooral omdat ik de badstad goed ken en er vlot over kan schrijven. Knokke biedt een interessante mix van natuur, stad en sociale contrasten, wat het een boeiende achtergrond maakt. Maar ik heb ook thrillers geschreven die zich elders afspelen, zoals een Witse in Halle of verhalen zonder specifieke locatie. De stad is voor mij dan decor, geen hoofdpersonage.”

Dit artikel komt uit ons magabook KNOKKE Talks. Issue 09 (summer vibes 2025). Te bestellen in onze webshop of gratis online beschikbaar om te lezen.
Journalist: Steven Verhamme