
Terwijl de ene autofabrikant de productie van bepaalde cabriomodellen stopzet, introduceert de andere nieuwe modellen op de markt. De cabrio zal de komende jaren weer in verschillende gedaanten van rijplezier en als een gevoel van ultieme vrijheid op onze wegen verschijnen, desalniettemin blijft hij een stijlvol nicheproduct.

BMW SKYTOP
BMW introduceerde vorig jaar zijn Concept Skytop designstudie, een uitzonderlijk elegante en unieke auto, tijdens de Concorso d’Eleganza Villa d’Este, de jaarlijkse schoonheidswedstrijd voor historische auto’s en motorfietsen aan de oevers van het Comomeer. De open tweezitter die intussen in productie is – weliswaar in zeer beperkte oplage van vijftig exemplaren – biedt een combinatie van rijdynamiek en elegantie op het hoogste niveau, vergelijkbaar met zijn historische voorouders, zoals de BMW Z8 of BMW 503.
Net als de legendarische Z8 roadster is de BMW Concept Skytop uitgerust met de krachtigste V8-motor in het BMW-aandrijflijnportfolio. Zijn bijzondere kleurenschema zorgt voor een soepele overgang van binnen naar buiten, ongeacht of het dak open of gesloten is. In het achterste gedeelte loopt de roodbruine tint van het dak over in het gedempte zilver met chromen schaduweffect van de buitenlak. Het technisch uitgebreide kleurverloop is trouwens gemaakt door een ervaren meesterschilder in de BMW Group Fabriek Dingolfing. De lederen stoelen voorzien van accenten in brogue-stijl maken het geheel af.

MERCEDES MAYBACH SL 680 MONOGRAM SERIES
“Er is altijd vraag naar cabriolets, vooral in het high-end segment”, vertelt Markus Nast, Manager Global Communications Mercedes-Benz. “Coupés en cabriolets zijn en blijven absolute droomauto’s, ook voor onze klanten. Ze maken deel uit van ons DNA, zijn merkbepalend en ontwikkelen zich tot iconen. De Mercedes-Benz SL, bijvoorbeeld, is al meer dan zeventig jaar een legende en heeft een grote invloed in het segment.” Mercedes-Benz introduceerde vorig jaar nog de CLE Cabriolet terwijl Mercedes-Maybach, het ultieme luxesubmerk van Mercedes, nu – ook op vraag van de klanten – zijn Mercedes-Maybach SL 680 Monogram Series, het sportiefste model in de geschiedenis van het merk tot nu toe, in de markt zet. Best een extravagant model, vooral in de Monogram Series-uitvoering, een versie met monogram-logo in ware Louis Vuitton-stijl verspreid over de motorkap, de softtop en het interieur van de wagen. Initieel was dit model enkel verkrijgbaar in rood en wit maar intussen, op vraag van de klanten, via MANUFAKTUR exclusief ook in een vijftigtal andere kleuren. Welke exterieurkleur je ook kiest, het interieur is evenwel altijd wit. Wij hadden de kans de luxueuze open tweezitter te testen en konden ervaren dat het rij- en akoestisch comfort van de sportieve SL naar een nog hoger niveau werden getild voor een rustige en krachtige rijervaring op Maybachniveau. De combinatie van een 4,0-liter biturbomotor met een vermogen van 430 kW (585 pk) en de soepel schakelende 9G-TRONIC automatische transmissie garandeert dynamisch rijplezier. De vier rijprogramma’s – Comfort, Maybach, Sport en Individual – laten je een rijstijl kiezen naargelang je stemming. In de Comfort- en Maybach-standen reageert het gaspedaal extra soepel en verfijnd, zodat je rit nog comfortabeler wordt. Naast tal van toevoegingen van isolatiemateriaal, onder meer in de wielkasten, werd ook het uitlaatsysteem geoptimaliseerd met een demper die de Mercedes-Maybach SL nog stiller maakt. Maatregelen die je vooral merkt met de stoffen kap dicht. Verder werd ook erg aan de ophanging en het onderstel gesleuteld waardoor oneffenheden in de weg nog soepeler worden uitgefilterd.

MASERATI GRANCABRIO
Maserati viert zijn 110e verjaardag onder meer met een nieuwe 490 pk-versie van de Maserati GranCabrio. Hiermee is het breedste modellengamma dat ooit beschikbaar was voor de cabriolet van Maserati een feit. Naast de Twin Turbo verbrandingsmotor in een 490 pk-versie en een 550 pk sterke Trofeo-versie, heb je natuurlijk ook nog de keuze uit de honderd procent elektrische Folgore aandrijflijn. De 490 pk 3,0-liter V6 Nettuno Twin Turbo-motor die we kennen van in de GranTurismo, combineert voortaan het prestatieniveau van de coupéversie met comfort en de mogelijkheid om open te rijden. Reken op een topsnelheid van 300 km/u en een acceleratie van 0 naar 100 km/u in slechts vier seconden. Net als de Trofeo is ook de 490 pk-versie standaard uitgerust met vierwielaandrijving (AWD) en luchtvering, voor een combinatie van optimale prestaties en comfort in ‘gran turismo’-stijl, ook met de softtop open. Verder biedt deze GranCabrio voldoende ruimte voor vier inzittenden om ook lange ritten tot een genot te maken. Op aanvraag van de klanten is het kleurenpalet vernieuwd en uitgebreid met elegante kleuren als Verde Giada. Meerwaardezoekers op vlak van rijdynamiek kunnen bij het dealernetwerk van Maserati de nieuwe sportuitlaat bestellen die de GranTurismo en GranCabrio Trofeo een puurder en adrenaline-opwekkend geluid geeft, helemaal in lijn met het race-DNA van het merk.
POLESTAR 6
De Polestar 6, de elektrische roadster die in 2026 op de markt komt en qua proporties en silhouet geïnspireerd is op de BST-concept, is dan weer ontworpen als een echte cruiser. “Met andere woorden, het is een elektrische cabriolet die je laat genieten van een stille, soepele rijervaring”, vertelt Maxime Célérier, Polestar Expert Exterior Designer. “Maar onder dat elegante exterieur schuilt een verborgen beest, dat klaarstaat om in racemodus te worden gezet wanneer je maar wil. De performanceversie zal 650 kW leveren, wat overeenkomt met 880 pk. Heel krachtig dus.”
PORSCHE 718 BOXSTER
Ook van Porsche en Polestar mogen we binnenkort een nieuwe cabrio op onze wegen verwachten. De marktintroductie van de volledig elektrische Porsche 718 Boxster in Europa die oorspronkelijk was gepland voor 2025, is evenwel uitgesteld door problemen met de batterijleverancier Northvolt en andere technische uitdagingen. De introductie is nu gepland voor 2026. De elektrische 718 Boxster zal naar verluidt net als de Taycan gebruikmaken van een 800-volt systeem wat voor snelladen en een actieradius van meer dan 500 km (WLTP) zorgt. De prestaties zouden variëren van ongeveer 380 pk in de S-versie tot mogelijk 600 pk in de Turbo-variant.
MG CYBERSTER
EV-rijden is natuurlijk het nieuwe rijden, en het mooie aan een elektrische cabrio is dat je er enerzijds sportief mee kan rijden, maar ook mooi en rustig mee kan toeren. Verder heeft de Cyberster een onderscheidend design – superstrak en modern dat duidelijk erg appeleert. Last but not least is het een fiscaal aantrekkelijke en betaalbare elektrische cabrio. “Met zijn prijs vanaf 65.490 euro krijg je ontzettend veel waar voor je geld”, vertelt Jurgen Helmink, Head of Benelux voor MG Motor Europe. “Bovendien zijn wij de eersten met een elektrische cabrio in dit segment. De Cyberster zit, met zijn sportieve karakter en rijbereik van 507 km (77 kWh batterij), toch wel in een hoger segment met klanten die ook interesse hebben in de historie van deze auto en MG.”
MINI CABRIO
Mini blijft sowieso de best verkochte cabrio in ons land, en in Europa. De nieuwe Mini Cabrio die vorig jaar op de markt kwam, moet die reputatie hoog houden. De recent gelanceerde Ford Mustang Cabrio (2024), Morgan Midsummer (2024) en BMW 4 Reeks Cabrio (2024) zullen de Mini Cabrio – ook al werden de plannen voor een vervolg op de elektrische Mini Cooper SE Cabrio onlangs opgeborgen – in aantal niet van zijn troon stoten.
Dit artikel komt uit ons magabook KNOKKE Talks. Issue 09 (summer vibes 2025). Te bestellen in onze webshop of gratis online beschikbaar om te lezen.
Journalist: Anja Van Der Borght