Mode en bier hebben meer gemeen dan je zou denken. Zo blijkt uit een gesprek met Veerle Baert, CEO van Flanders Fashion Design International en mede-eigenaar van Duvel Moortgat.
Hoe wil ze in dit artikel genoemd worden? “Moeilijke vraag. In het geboorteregister vind je me terug onder de naam van mijn vader. Hij was ingenieur-brouwer van opleiding en stamde uit een brouwersgeslacht in de Westhoek. Vanwege de oorlog trouwde hij pas op late leeftijd met mijn moeder, Hendrika Moortgat. Mijn hele leven is bepaald door onze brouwerij in Puurs. Mijn grootvader, brouwer van het iconische bier Duvel, was heel mijn jeugd mijn mentor, ook al besefte hij dat niet ten volle. Logisch dat Veerle Duvel op een moment mijn roepnaam werd. Vandaag ben ik mede-eigenaar en zetel ik in de raad van bestuur. Sinds mijn huwelijk met Kris Baert – die in de brouwerij mijn vader opvolgde – onderteken ik alle documenten met ‘Baert’. Het is ook de naam waarmee ik werd erkend als journalist. Bovendien heten mijn kinderen zo. Zij zijn mede– aandeelhouder van zowel Duvel Moortgat als Flanders Fashion Design International.”
Flanders Fashion Design International (FFDI) startte in 2017 met de overname van Mortreu Fashion Design. Het trok naast de merken Julia June en her. ook Furore binnen, het merk dat dochter/designer Elke Baert met haar moeder Veerle in 2014 had ontwikkeld in Sint-Martens-Latem. Onlangs nam FFDI ook het merk Collectors Club over.
“Corona had een enorme impact op de modewereld. Iedereen moest zichzelf (her)uitvinden. Vandaag belandt er bijna wekelijks een dossier van een merk in moeilijkheden op mijn bureau. We kozen voor Collectors Club omdat het dezelfde waarden uitdraagt als wij en het ons als Belgische modegroep sterker zal maken. Op alle vlakken: zowel naar de eindconsument als naar onze nationale en internationale b2b-klanten, en ook naar onze toeleveranciers. Hoe meer merken je hebt, hoe meer je kan onderhandelen.”
Veranderde corona de manier waarop vrouwen zich kleden? “De vrouw na corona springt strikter om met haar budget, maar mode blijft in Vlaanderen een prioritaire uitgavenpost. Toch bij een bepaalde generatie, maar de generaties schuiven op. Het leven verloopt in fasen. Je bouwt aan een gezin, een loopbaan, een huis. Dat gebeurt niet tegelijk, het is meestal geen en-en. En dan is er de fase waarin je aan een ‘wardrobe’ bouwt. Met Furore bouwen we letterlijk een kleerkast op basis van combinaties. We brengen vorige edities en nieuwe collecties samen. Stukken worden verondersteld lang mee te gaan. Maar vrouwen willen ook af en toe iets nieuws hebben.”
Hoe onderscheiden die vier merken zich van elkaar? Veerle Baert trekt de parallel met Duvel Moortgat. “Furore is onze Duvel. Het hoogste segment. ‘In love with luxurious future classics’ zegt de slogan. Een icoon. Verfijnd. Hedendaags klassiek, maar met een twist. Het is ons duurste merk.
In dat hogere segment zit ook Julia June. Vertaald naar een ander bier van Duvel Moortgat: Vedett. Van Vedett is een hoek af, van Julia June evenzeer. In love with fabulous fashion. Als trendsetter vertolkt Julia June een voortrekkersrol. Het komt met een nieuwe vormentaal, maar blijft zeer vrouwelijk en kleurrijk en altijd draagbaar.
her. is meer een trendvolger. A story about being different, but yet the same. De her.-vrouw is geen voorloper, ze volgt maar krijgt wel graag een knipoog en een compliment. Vertaald naar bier van Moortgat is dat ons kriekbier Liefmans. her. bevindt zich in het middensegment.
Collectors Club leunt veeleer bij Julia June aan, maar is nog iets gewaagder in combinaties en vormentaal. Het is ‘stiller’ qua kleurgebruik maar daarom niet minder ‘fashion’. De slogan ‘Making everyday extraordinary’ geeft het onderscheid aan. Waar Julia June meer opvalt met een feestelijk gehalte – Wow! She fills the room – bezit Collectors Club een zekere nuchterheid, maar wel met een verrassende wending. Naar bier vertaald: we hebben Duvel en Vedett maar ook Chouffe.”
FFDI nam Collectors Club integraal over. “De identiteit, het DNA, de visie, de multimerkenwinkels én de medewerkers. Oprichtster Nele Van Doorslaer blijft Head of Design en drijvende kracht. Collectors Club komt bij ons ‘thuis’, want ook zij zijn erg begaan met die Belgische context. We zien deze overname als één plus één is drie. Zowel cijfermatig als in het samenvoegen van normen en waarden. Toen we alle medewerkers van Collectors Club in Nevele uitnodigden voor een kennismaking viel alles meteen in de plooi. De nieuwe collega’s zeiden: ‘Onderweg naar hier waren we wat angstig, maar nu weten we zeker dat we goed terechtkomen.‘”
Dat goede gevoel vloeit voort uit de – letterlijk – familiale sfeer bij FFDI. Veerle is CEO, Elke bezielt Furore, de andere dochter Kim is sinds januari sales & marketingmanager. Zoon Stijn is architect en modegevoelig, hij functioneert als bron van inspiratie vanuit een mannelijke insteek.
“Er is die zegswijze: met familie moet je wandelen, niet handelen”, lacht Veerle Baert. “Maar ik kom uit een familiebedrijf. De kunst is om je strijd te kiezen. Als het te moeilijk is om voor het bedrijf te gaan, laat het dan los.
Je zit aan het stuur van je eigen leven. Je mag je niet afhankelijk stellen van het bedrijf van je familie. Ik heb een goede verstandhouding met mijn kinderen. Ik laat ze meer en meer los. Maar ik blijf enorm betrokken.”
Dit artikel komt uit ons magabook KNOKKE Talks. Issue 07 (summer vibes 2024). Te bestellen in onze webshop of gratis online beschikbaar om te lezen.
Journalist: Ben Herremans