
WIE ZIJN DE HEREN ACHTER COLMAN?
“Wij zijn de broers Fon en Robert Martens. Samen zijn we sinds kort de eigenaar van Colman Jewelry & Watches. Fon is al sinds 2009 actief bij Colman, ik kwam er in 2020 bij. Colman is een gevestigde waarde in België en daar zijn we trots op. In onze vier boetieks begeleiden we klanten heel persoonlijk in hun keuzes. We bieden heel wat gerenommeerde merken aan en een zeer uitgebreid aanbod sieraden.”

HOE ZIJN JULLIE BEGONNEN IN COLMAN?
“We namen onlangs het familiebedrijf over van onze ouders. Onze vader Kees Martens en zijn partner Stella Wolf werden eigenaar van Colman in 2009. Toen was er alleen maar de winkel in het historische pand aan de Eiermarkt in Antwerpen. De familie Colman startte die in 1993 met een focus op horloges. Er waren wel al enkele juwelenmerken, zoals Chopard en Piaget. Omdat de kennis en passie van Stella uitging naar juwelen, werd daarin zwaar geïnvesteerd en groeide onze juwelenexpertise enorm. In 2014 onderging de winkel in Antwerpen dan ook een architecturale verbouwing om de collecties optimaal tot hun recht te laten komen.
De boetiek in Knokke opende in juni 2016, in november van datzelfde jaar werd de Rolexespace toegevoegd aan de winkel in Antwerpen.
In 2018 kwam de Messika-boetiek op de Zavel in Brussel erbij. De winkel in Antwerpen kreeg in 2021 nogmaals een opmerkelijke upgrade. Sinds vorig jaar hebben we in de Antwerpse Schuttershofstraat ook een boetiek van Jaeger-LeCoultre.”
WELKE DROOM KOESTEREN JULLIE NOG?
“Momenteel werken we aan een prestigieuze multimerkenboetiek in Brussel. De renovatie van het geklasseerde huis op de Waterloolaan is volop aan de gang. Dit is de nummer-1-locatie voor luxemerken in Brussel. De boetiek krijgt een internationale uitstraling op een oppervlakte van zo’n 350 vierkante meter. De inrichting en materialen zijn luxueus, net zoals het aanbod. Het heeft twee jaar geduurd voor we de bouwvergunning kregen, maar nu durven we voorzichtig mikken op eind 2025 voor de opening van deze boetiek. Ook met de Messika-boetiek in Brussel hebben we plannen.”

WAAR WILLEN JULLIE OVER 5 JAAR STAAN?
“We willen van Colman een nog sterker merk maken op de Belgische markt. Dat doen we door het verschil te maken met ons aanbod en onze service. We willen onze klanten gelukkig maken en niets doen waar we ons niet goed bij voelen. We zullen bijvoorbeeld geen juweel verkopen waarvan we denken dat het niet bij die persoon past. Met die mentaliteit onderscheiden we ons van anderen.”

WAAR HALEN JULLIE DE ENERGIE VANDAAN?
“We hebben van onze passie onze job gemaakt! We kennen onze lokale klanten, trouwe mensen die vaak terugkomen. Ze willen dan bijvoorbeeld een belangrijke gelegenheid vieren met een uurwerk of juweel. Een huwelijk, een geboorte, een verjaardag of een geslaagde business deal … het geeft ons ontzettend veel energie dat we deel mogen uitmaken van deze gelukkige momenten.”
IN WELKE MATE SLUIT JULLIE WERK AAN BIJ JULLIE LEVENSSTIJL?
“In ons werk zijn we elke dag omringd door de schoonheid van stijlvolle juwelen en kwalitatieve horloges. Dat zorgt dat we een goede prijskwaliteitverhouding altijd kunnen appreciëren.”
JULLIE 5 FAVORIETE KNOKKE ADRESJES?
THE HERITAGE
VISHANDELTRAITEUR GILBERT
AZUR SHOES
BRASSERIE FOU DE
ST PAULUS BAKKERIJ
Dit artikel komt uit ons magabook KNOKKE Talks. Issue 08 (winter vibes 2024). Te bestellen in onze webshop of gratis online beschikbaar om te lezen.