Skip links

Fashion Club 70: The Golden Year

Fashion Club 70 viert dit jaar zijn 50e verjaardag. De agentuur van vader Luc en zoon Miguel Dheedene brengt meer dan 50 modemerken naar ongeveer 1.200 boetieks in de Benelux. Het geheim van hun succes? “Mooie collecties, persoonlijke service en langdurige relaties met klanten en fabrikanten.”

Een gouden Fiat 500 pronkt in de lounge van de hoofdzetel van Fashion Club 70 in Antwerpen. Het voertuig symboliseert de start van de mode-agentuur, 50 jaar geleden. In het bedrijfsrestaurant vertelt Luc Dheedene hoe het begon.

“Ik richtte Fashion Club 70 op in 1975, ik was 23 jaar. Mijn eerste job was als boekhouder in een breigoedfabriekje in Melle bij Gent. Maar ik zag mijn toekomst meer commercieel. In 1975 opende Trade Mart in Brussel, ik had daar een showroom van 60 m2.

Eerst als agent voor Duitse collecties. Een goede leerschool, maar ik voelde meer voor de Italiaanse mode. De naam Fashion Club lag meteen vast, er moest alleen iets bij om het te kunnen registreren. Omdat het de jaren ’70 waren …”

Wat had hij met mode? “Het moet erin gezeten hebben. Ik ben van Waregem, later woonden we in Deinze. Daar was een boetiek, John’s Boetiek, dat is nu nog een klant. Ik kocht er mijn trouwkostuum. In Gent en Kortrijk openden de eerste boetieks die met mode bezig waren. Ik had daar een feeling voor.”

Zoon Miguel draait al 33 jaar mee in Fashion Club 70. Het verhaal van zijn instap leest rechtlijniger. “Met de paplepel, maar nooit gedwongen. Ik liep hier rond als kind. Het is een mooi metier. De producten zijn prachtig. Maar zonder passie hou je het niet vol.”

UNIEK IN EUROPA

In 1990 verkaste Fashion Club 70 naar Antwerpen. “We groeiden toen snel, vooral dankzij de contacten met Italiaanse designers”, legt Luc uit. “De gouden Fiat 500 verwijst naar die periode. We werkten samen met iconische labels: Ferré, Moschino, Versace.”

Aan de IJzerlaan in Antwerpen-Noord strekt Fashion Club 70 zich uit over 15.000 m2 , verdeeld over drie gebouwen. “Een agentuur met zoveel vierkante meter is uniek in Europa”, stelt Luc. “Op de hoofdzetel werken 80 personen, voor de hele groep stijgt dat tot 250”, vult Miguel aan. “Als agent willen we compleet zijn. De meeste agenturen focussen eenzijdig op verkoop, terwijl wij een partnership van 360 graden uitbouwen. We voelen ons het verlengde van het merk op de lokale markt. Zowel met onze fabrikanten als met onze klanten bouwen we een vertrouwensband op. We denken mee, we helpen mee. Wat leeft er bij de merken, wat leeft er bij de winkels? Daartussen bouwen we bruggen.”

ITALIAANS, INTERNATIONAAL, BELGISCH

Fashion Club 70 viert zijn 50e verjaardag onder de noemer The Golden Year. Miguel: “We organiseren intieme diners met een mix van klanten. Zij kunnen leren van elkaar en wij gaan na hoe we nog meer voor hen kunnen betekenen.”

Ook met de merken streven ze naar een duurzame relatie. “Het zijn er nu 50 à 60, we tellen niet meer”, lacht Miguel. “Mode beweegt. Vandaar dat merken cycli doorlopen: de ene keer goed, de andere keer wat minder. We begrijpen dat. Het moet al heel erg zijn voor we een merk laten vallen. Voor ons is dat een vorm van respect. Maar we gaan alleen in zee met merken waarin we geloven. Dat is altijd een combinatie van commerciële belangen en smaken die samenvallen.”

Aanvankelijk kleefde er een Italiaans etiket op Fashion Club 70. Intussen werd het aanbod (voor 70 procent gericht op vrouwen) internationaler. Miguel somt op. “Nog altijd 40 procent Italiaans – vroeger was het 90 procent. Voorts de VS, Scandinavië, Frankrijk, … We waren ook in Tokio en Seoul. Dat is de globalisatie. We reizen veel.”

België wordt niet vergeten, benadrukt Miguel. “We werkten altijd al met Belgische merken. Bijvoorbeeld Bikkembergs hielpen we mee groot maken. In de context van duurzaamheid grijpen onze klanten meer naar lokale merken en daar gaan we graag in mee. We voerden een aantal Belgische merken in. Studio Clique is een mooi verhaal: een merk van drie vrouwen, van wie er twee uit onze salesafdeling komen. Ze klopten voor de distributie bij ons aan uit liefde voor Fashion Club 70 eigenlijk. Dan hebben we Alicia Audrey, een merk dat ook met Natan werkt – de koninginnen Mathilde en Maxima zijn fan. Sinds vorig seizoen verdelen we Collectors Club. Mardi – van de bekende boetiek in Brussel – helpen we bij hun introductie op de Benelux-markt. En ook Dream Catcher, al tien jaar op de markt aanwezig en tegenwoordig based in Ibiza, vertrouwde ons hun verkoop toe.”

KNOKKE ALS UITSTALRAAM

In Knokke is Fashion Club 70 alvast zeer aanwezig. Miguel: “We doen graag zaken in Knokke. We installeerden er – na die in Antwerpen – onze tweede Verso-conceptstore, maar pasten wel het DNA aan. De inkoop in Knokke is volledig anders dan in Antwerpen. Dat verschil kan je zelfs in kleuren uitdrukken. Veel zwart voor Antwerpen, terwijl Knokke meer donkerblauw is. Meer casual. Veel van onze merken liggen er in de multibrandboetieks. Liu Jo, 7 For All Mankind en K-Way hebben er een eigen boetiek. Knokke geeft een mooie exposure aan onze merken. Neem K-Way. Voor dat iconische merk voeren we een grondige upgrade door. Daar is Knokke het ideale uitstalraam voor. Heel België passeert er, maar ook Nederlanders, Luxemburgers, Fransen, Duitsers.”

Dit artikel komt uit ons magabook KNOKKE Talks. Issue 09 (summer vibes 2025). Te bestellen in onze webshop of gratis online beschikbaar om te lezen.
Journalist: Ben Herremans