
Onze landgenoot Jo Stenuit heeft meer dan 25 jaar ervaring in het ontwerpen van Mazda’s conceptauto’s en productiemodellen, en speelt zo een cruciale rol in de design- en merkstrategie van het Japanse merk. Als Design Director van Mazda Motor Europe staat hij al zes jaar aan het roer van de Mazda Design Studio in Oberursel, Duitsland.

HOE VERLOOPT DE SAMENWERKING MET DE ANDERE DESIGNSTUDIO’S?
“Spannend. Er is een vergelijkbare ‘geavanceerde studio’ in Californië en de hoofdstudio is gevestigd in Hiroshima. De designwensen en ervaring zijn verschillend voor deze drie regio’s, dus het is altijd spannend om een balans te vinden. Met onze ontwerptaal ‘Kodo’ lijkt dat globaal goed te zijn gelukt. Het voordeel van een relatief kleine firma is dat de communicatie vlot verloopt en co-creatie wordt gestimuleerd.”
HOE ANDERS DENKEN EN CREËREN JAPANSE DESIGNERS?
“Tijdens mijn twee jaar in de hoofdstudio in Hiroshima viel me de liefde voor vorm en details van mijn Japanse collega’s op. Vaak worden ideeën er op een artistieke manier ontwikkeld, waarbij de passie en persoonlijkheid van de ontwerpers en modelleurs een grote rol spelen. Japanse begrippen zijn vandaag nog steeds een inspiratie, voor onze ontwerptaal ‘Kodo’ bijvoorbeeld. Kodo betekent letterlijk ‘ziel van beweging’ en is een ontwerpfilosofie die voertuigen als levende objecten beschouwt. Bij toepassing ervan ontstaat een visueel effect van voortdurende beweging.
Het draait om het creëren van beweging en ziel in onze auto’s, zelfs als ze stilstaan. We brengen Mazda’s tot leven door dynamische proporties en artistieke expressie aan de zijkant van alle wagens toe te voegen.”
HOE WORDEN JAPANSE CONCEPTEN EN BEGRIPPEN NOG GEÏNTEGREERD IN HET MAZDADESIGN?
“‘MA’ is een ander begrip dat we vooral voor het interieur gebruiken. Het is het gevoel dat je ervaart wanneer je een traditionele, Japanse ruimte betreedt. Die straalt rust uit, mede door de natuurlijke materialen. We willen dat je een vergelijkbaar gevoel ervaart wanneer je de deur van een Mazda opent. We gebruiken geen onnodige designelementen of moeilijk begrijpbare technologie. De eerlijke materiaalcombinaties en een perfecte ergonomische rijhouding maken de interieurs van Mazda uniek.
De nieuwe CX-80, de ruimste Mazda-SUV ooit, biedt plaats voor zeven personen op drie rijen met luxueuze zetels. De MA-sfeer komt vooral tot uiting in de Takumi-versie (Japans voor ambachtsman). Dat interieur combineert cederhout, wit leder en stoffen die geïnspireerd zijn door kimono’s.”

HOE IS JE ROL GEËVOLUEERD EN KAN JE NOG STEEDS JE CREATIVITEIT KWIJT?
“Het interessante aan ons werk is dat ook wij niet zomaar one-offs maken, maar producten ontwerpen voor massaproductie. Je moet het proces begrijpen om het te kunnen veranderen en dingen te maken die je wil. Niet evident in de auto-industrie, maar niet onmogelijk. In mijn huidige functie kan ik zelf wat minder creatief zijn, maar dat wordt gelukkig gecompenseerd doordat ik een team van getalenteerde ontwerpers mag aansturen en motiveren. Het is mijn verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat de studio een duidelijke taak heeft en om die te communiceren met alle belanghebbenden. Daarnaast moet ik ervoor zorgen dat mijn team zijn taken kan volbrengen zonder zich zorgen te hoeven maken over planningen en budgetten. De afgelopen jaren heb ik ook enthousiaste gezichten aan het team toegevoegd om het werk fris en verrassend te houden.”

WAAR PUT JE INSPIRATIE UIT?
“Als ontwerper ben ik voortdurend op zoek naar inspiratie. ’s Ochtends speur ik het internet af naar de nieuwste ontwerpen, vooral op het gebied van huisinterieurs, grafisch ontwerp en productdesign. Met mijn studie in productdesign is mijn interesse in fijn design door de jaren heen gegroeid. Dat resulteerde in een grote verzameling designklassiekers, voornamelijk van Braun, maar ook van Olivetti, Philips en Brionvega. Ik geniet ervan om objecten te vinden, ze uit elkaar te halen en ze te laten glanzen. Zo krijg ik inzicht in de manier waarop producten zijn geconstrueerd, wat kan helpen bij het ontwikkelen van auto’s.”
SOUL RED CRYSTAL IS INTUSSEN EEN ICONISCHE KLEUR, MAAR JULLIE INTRODUCEERDEN TOCH MELTING COPPER EN ARTISAN RED?
“Sinds onze allereerste auto is kleur een cruciaal onderdeel van onze geschiedenis. Terwijl onze ontwerpen verfijnden en de technologie vooruit is gegaan, is ook de kleur rood geëvolueerd. Zo werd onze meest recente rode koetswerkkleur, Soul Red Crystal, gecreëerd om de schoonheid van onze auto’s te benadrukken. Artisan Red – een voorbeeld van Mazda’s laktechnologie ‘Takuminuri’ – roept een nog diepere verfijning op. Deze vierde Takuminurikleur doet denken aan een gerijpte wijn en rode lak die door bekwame ambachtslieden is gemaakt. De doorschijnende laag bevat een hoog-chroma pigment voor een intens rood dat ook wordt gebruikt voor Soul Red Crystal. Artisan Red is nu voor het eerst op de Belgische markt beschikbaar op de CX-80. De volledig nieuwe kleur Melting Copper ontstond nadat onze ontwerpers zich verdiepten in materialen die al duizenden jaren worden gebruikt. Denk daarbij aan populaire metalen zoals brons of koper. Die metallische kwaliteit vormt een enorme inspiratiebron voor onze ontwerpers voor buitenlakken. Melting Copper is gecreëerd om het karakter van premium modellen te versterken. Voor deze prachtige tint mengen we heel fijne aluminiumvlokken om een superdichte metaalachtige textuur te creëren. Tegelijkertijd is er een beetje zwart pigment gebruikt om het helderheidsniveau te beheersen. Zo lijkt Melting Copper echt op koper dat begint te smelten. Die sterke koperglans ziet er, vooral in onze Homuraversie, zeer sportief uit. We hebben deze nieuwe lak trouwens speciaal voor het koetswerk van de CX-80 ontwikkeld. Ze is even uniek als mijn werk als designer voor Mazda!”
Dit artikel komt uit ons magabook KNOKKE Talks. Issue 08 (winter vibes 2024). Te bestellen in onze webshop of gratis online beschikbaar om te lezen.
Journalist: Anja Van Der Borght