Dirk Wynants – oprichter van Extremis – wint de ‘Henry van de Velde Lifetime Achievement Award 2024’. Als pionier op vele vlakken heeft Dirk Wynants het Belgisch design mee op de kaart gezet tot ver in het buitenland. Zijn ontwerpen zijn tijdloos, functioneel, efficiënt en blinken uit in originaliteit en eenvoud. De erkenning kwam voor hem als een complete verrassing. Ondertussen zijn er enkele maanden verstreken en zijn de emoties wat gaan liggen.
HOE GAAT HET? HAD JE DEZE AWARD VERWACHT?
“Dit had ik totaal niet verwacht. Het kwam toch wat te vroeg, denk ik. Intussen heb ik het al beter kunnen kaderen en heb ik er ook een andere term voor bedacht. Ik noem het mijn midlife award. Natuurlijk ben ik blij met de erkenning. Tenslotte zijn het de mensen die in het vak staan die hun waardering hebben geuit. Maar het mooiste compliment komt van de mensen die onze producten kopen.”
HET DESIGNMEUBELBEDRIJF EXTREMIS VIERT DIT JAAR ZIJN DERTIGSTE VERJAARDAG. HOE IS ALLES BEGONNEN?
“Ik heb interieurarchitectuur en meubelontwerp gestudeerd aan het Sint-Lucas in Gent. Technisch was ik zeer onderlegd omdat ik tijdens de schoolvakanties moest meewerken in het houtbewerkingsbedrijf van mijn ouders. Deze technische kennis vormt een sterke basis. Volgens sommigen – die veel vrijer willen ontwerpen – kan die kennis een hinderpaal zijn. Als ik begin te ontwerpen, zie ik meteen alle technische problemen die eraan te pas komen. Dat beperkt mijn vrijheid natuurlijk, maar aan de andere kant moeten er achteraf geen problemen worden opgelost of compromissen gesloten zodat het ontwerp volledig overeind blijft. Zo hou ik meteen tijdens de ontwerpfase rekening met het transport, met de kostprijs en met de duurzaamheid. Je kan niet genoeg weten, vind ik.”
HET EERSTE ONTWERP GARGANTUA IS EEN PICKNICKTAFEL MET VERSTELBARE BANKEN. HET ONTWERP DATEERT UIT 1994 EN IS NOG STEEDS EVEN ACTUEEL. JOUW ONTWERPEN LIJKEN NIET TE VEROUDEREN?
“We proberen ‘Classics for the future’ te maken. Als het gaat over duurzaamheid wordt er over allerlei dingen nagedacht, maar er wordt bijzonder weinig aandacht gegeven aan de duurzaamheid van een idee. Hoelang blijft een idee relevant? Ik vertrek nooit van een esthetische lijn op papier. Eigenlijk is de vorm het resultaat van de beslissingen die je neemt. Als de vorm dan ook nog mooi is, is dat haast een toeval. Dit is de manier waarop je dingen kunt ontwerpen die het potentieel hebben om een lang leven te hebben. Heel wat producten van Extremis doorstaan de test en zijn nog steeds relevant. Gargantua is 30 jaar oud, Picnik is van 2002 en Hopper – onze bestseller – is van 2010. We weten dat onze meubelen doorgegeven worden aan volgende generaties.”
DE ONTWERPEN VAN DIRK WYNANTS ZIJN EXTREEM FUNCTIONEEL. ZE LIJKEN ZO LOGISCH EN GENIAAL ONTWORPEN ALSOF ZE DE EVIDENTIE ZELF ZIJN, ZOALS DE HOPPER_TAFEL MET VERLAAGDE INSTAP. HOE KOMT HET DAT NOOIT EERDER IEMAND DIT BEDACHT HEEFT?
“Duurzaamheid, functionaliteit en innovatie zijn belangrijke waarden. Ik wil producten verbeteren, laten evolueren en aanpassen aan de maatschappelijke veranderingen. Dat vind ik boeiend. Het houdt me bezig als ontwerper. Ik zeg altijd: I’m looking for troubles. Als ik geen problemen moet oplossen, dan komt er geen ontwerp.
Goed bedacht, is het beste compliment dat iemand mij kan geven. Daar had ik ook zelf aan kunnen denken, klinkt nog beter. Dat is het ultieme compliment. Dingen ingewikkeld maken, is niet moeilijk. Het gaat er juist om de eenvoud te behouden. Mijn ontwerp voor onze eerste parasol Inumbra heeft zeven jaar geduurd vooraleer het product volledig op punt stond. De weg naar de oplossing loopt meestal niet rechtdoor. Het bochtenwerk, herbeginnen, de vele tussenstappen die nodig zijn om tot een goed design te komen, is geen gemakkelijk proces. Achteraf lijkt het gemakkelijk, maar je zou eens moeten weten hoeveel tussenstappen er nodig waren.”
MENSEN SAMENBRENGEN IS ÉÉN VAN DE ACHTERLIGGENDE IDEEËN IN DE ONTWERPEN VAN EXTREMIS. HET ZIJN ‘TOOLS FOR TOGETHERNESS’.
“We tonen onze producten in een realistische setting met foto’s waar ook mensen op staan. Nooit met professionele modellen want ik vind dat een valse belofte. Wat wij tonen is een echte belofte, met echte mensen, met ‘togetherness’ als dit in je genen zit. Het verbeteren van de interactie tussen mensen is absoluut onze drijfveer. Het is een vereiste dat onze meubels gebruikt worden en niet alleen dienen om ernaar te kijken. Eigenlijk zijn de meubelen niet belangrijk. Belangrijk is wat er gebeurt tussen de mensen die er gebruik van maken.”
Intussen breit Dirk Wynants gestaag verder aan een vervolg op deze ‘Lifetime Achievement Award’. Hij blijft zichzelf heruitvinden en evolueren. Er zijn nog zoveel uitdagingen.
‘SPHERE’ BRENGT JE HELEMAAL IN DE SFEER VAN HET ZOUTE
‘Sphere’, zo luidt de naam van de nieuwe horecazaak in de magische halve bol die op 1 juli 2024 opent. De uitbating is in handen van Christophe Deklerck, horeca-ondernemer van The Memlinc, aan de overkant van het Albertplein. Het iconische hotel met annex bistro en seafood restaurant, dat vorig jaar 100 jaar bestond, zal in voorjaar 2025 de deuren sluiten om plaats te maken voor een wooncomplex.
Christophe Deklerck: “De gemeente Knokke– Heist is eigenaar van de koepelconstructie en verhuurt die voor 15 jaar om er een horecazaak uit te baten. We hebben gekozen voor de naam ‘Sphere’. Die spreekt tot de verbeelding en wil de unieke, dynamische ‘Knokke chic sfeer’ terugbrengen die de ‘Place m’as-tu vu’ indertijd kende. In de volledige inrichting van de koepel, de ondergrondse ultramoderne keuken en sanitaire voorzieningen hebben wij zelf geïnvesteerd. Mensen kunnen in deze landmark, waar de grenzen tussen binnen en buiten vervagen, genieten van een innovatieve en pure mediterrane keuken die varieert met de seizoenen. Een overheerlijke lunch, samen gerechtjes delen, of een avondje wine & dine? Het kan allemaal bij Sphere.”
Benjamin Rycken, COO van The Memlinc, staat ook in voor Sphere. “Deze nieuwe exploitatie is ook voor ons een hele uitdaging en een hoogstandje op diverse vlakken”, zegt Benjamin. “De sfeer in Sphere verandert afhankelijk van de seizoenen, het weer en het tijdstip van de dag. Zon, wind, regen, licht, donker, ... de koepel is onderhevig aan de natuurelementen. Daardoor verandert de halve bol voortdurend en is een bezoek telkens een nieuwe beleving.” Christophe Deklerck: “Binnen kunnen 50 personen plaatsnemen. Op ons terras aan de zuidkant van het Albertplein kan je de zomerse sfeer ervaren bij een verfrissend drankje, met tapas warm en koud. Het terras heeft een maximumcapaciteit tot 150, die we gradueel opbouwen en ten volle zullen benutten in 2025.”
Dit artikel komt uit ons magabook KNOKKE Talks. Issue 07 (summer vibes 2024). Te bestellen in onze webshop of gratis online beschikbaar om te lezen.
Journalist: Ingrid Allaerts