WIE IS DE MAN ACHTER RESSENCE?
“Ik ben Benoît Mintiens, industrieel ontwerper. Ik heb 12 jaar als designconsultant gewerkt vóóraleer ik het horlogemerk RESSENCE oprichtte in 2010. Vandaag is Ressence uitgegroeid tot een erkende speler binnen een groeiende niche van de horloge-industrie genaamd ‘independent watchmaking’. De merken zijn, zoals de naam het zegt, onafhankelijk van groepen, maar ze zijn vooral ona½ankelijke denkers. Ze bieden een visie op de horloge-industrie die minder gedreven is door massaproductie, kwartaalcijfers of marketing. Het zijn stuk voor stuk bedrijven die zeer unieke horloges maken met vaak erg originele mechanismes. De gemiddelde productie van Indies ligt rond de 500 eenheden per jaar, wat eerder een dagproductie is van de mainstream merken die we allemaal kennen.”
HOE KWAM JE OP HET IDEE VOOR RESSENCE?
“RESSENCE-horloges hebben een unieke manier om de tijd weer te geven gebaseerd op een reeks schijven, dus niet door fysieke wijzers. Heel kort omschreven heb ik de logica van een scherm (zoals op je smartphone) vertaald naar een mechanisch systeem. Het is een mechanisch scherm dat de tijd weergeeft.”
WELKE DROOM KOESTER JE NOG VOOR RESSENCE?
“We beleven iedere dag de realisatie van een droom. Voor mij is het doel om dé referentie te zijn voor een 21ste eeuwse visie op Haute Horlogerie. In het milieu en bij collectioneurs zien we dat RESSENCE gevestigd is, ‘bankable’ hoorde ik onlangs. Het zal nog even duren vooraleer we een breder publiek aanspreken. Maar misschien is dat ook niet nodig.”
WAAR WIL JE OVER 5 JAAR STAAN MET RESSENCE?
“Zoals in de meeste sectoren zijn er mijlpalen. Voor ons is de volgende mijlpaal 20 jaar. Dan ben je als merk ‘established’. Je merk is wereldwijd bekend en erkend, je processen zijn geprofessionaliseerd, je teams werken meer routinematig enz. Vandaag zitten we in de aanloop naar deze fase.”
WAAR HAAL JE DE ENERGIE VANDAAN?
“Ik doe heel graag wat ik doe. Dat wil niet zeggen dat er nooit problemen zijn die veel energie kosten. Maar zolang de energiebalans positief is, is er geen probleem. Ik moet in perpetuum mobile blijven.”
IN WELKE MATE SLUIT JE WERK AAN BIJ JE LEVENSSTIJL?
“Het merk RESSENCE en de waarden die het vertegenwoordigt liggen ‘natuurlijk’ erg dicht bij de mijne als persoon. Anders is het echt moeilijk om coherent te blijven. Maar als bedrijf is het belangrijk deze ontastbare waarden op papier te zetten om ze te delen met anderen. Communicatie moet eenvoudig zijn, anders bereikt het niets.”
DE 5 FAVORIETE LOKALE KNOKKE-ADRESJES VAN BENOÎT
“Op het strand in Knokke-Heist (Duinbergen) heb ik heel lang een ‘470’ gehad, dus de RBSC watersportclub is uitgegroeid tot mijn lievelingsplek. In België wordt RESSENCE door MAISON DE GREEF in Knokke en Brussel vertegenwoordigd, wat het een natuurlijke ‘thuis’ maakt voor mij. Als het slecht weer is, wandel ik graag in HET ZWIN. Mijn vrouw en ik zijn kunstliefhebbers. De talloze galerijtjes zijn voor ons een standaardwandelingetje. Eén van de galeristen is trouwens een vroege RESSENCE-klant. DUNAS te Duinbergen is een smaakvol ingericht restaurant met zicht op de duinen en de Noordzee. Ik vind het fijn dat het vlakbij de RBSC-club is gelegen.”
Dit artikel komt uit ons magabook KNOKKE Talks. Issue 06 (winter vibes 2023). Te bestellen in onze webshop of gratis online beschikbaar om te lezen.