Skip links

Wereldverbeteraars In De Keuken

The Cookware Company (vooral bekend van de GreenPan) viert zijn 20e verjaardag. Oprichters Jan Helskens en Wim De Veirman vertellen hoe het begon, vordert en (hopelijk) vervolgt. “Wij zijn altijd bezig met the next thing.”

De start van hun samenwerking dateert van 2005. Met hun GreenPan streven Wim De Veirman en Jan Helskens sinds 2007 wereldwijd naar PFASvrije keukens. Als ze Knokke Talks. ontvangen in het hoofdkwartier van The Cookware Company in Drongen, zijn ze net terug van Japan.

Wim: “We vierden er vijftien jaar GreenPan in Japan en ontvingen de Nippon Award als meest innovatieve bedrijf dat importeert in Japan.”

Jan: “De concurrentie voor die award is niet mals. Iedereen die in Japan zaken doet, komt ervoor in aanmerking.”

Wim: “Vroeger ging de Nippon Award naar zeer grote bedrijven, die al lang in Japan actief zijn. Verrassend was dat de jury unaniem voor ons koos. In Japan geloven ze hard in ons verhaal.”

Jan: “Dat is belangrijk, het gaat over hoe de consumenten naar het product kijken.”

Wim: “Meer en meer mensen zeggen: bepaalde chemicaliën horen niet thuis in mijn keuken. We begonnen met potten en pannen. Nu hebben we ook wafelijzers, teppanyaki, bakvormen en zo meer.”

Jan: “De consument moet een keuze krijgen, maar moet wel weten waar hij voor kiest. Nu, zelfs de bewuste consument kiest nog altijd vaak met zijn portefeuille.”

Wim: “Daarom werken we met verschillende segmenten: van heel toegankelijk tot high-end. Van de Dagelijkse Kost van Jeroen Meus tot de meer value-driven GreenChef en Blue Diamond. We hebben voldoende producten in voldoende prijssegmenten. We zijn er zowel voor de professionele chef-kok als voor de student die een eitje wil bakken.”

HOE BLIJVEN JULLIE DE CONCURRENTIE VOOR?

Jan: “We werken altijd aan the next thing. We brachten net een nieuwe coating uit, de G9. Als die op tafel ligt, zijn we daar enthousiast over, maar tegelijk vragen we ons al af: hoe zal de 10e versie eruitzien? Onze technologische voorsprong is groot, die behouden is belangrijk.”

TWINTIG JAAR INTUSSEN. HET IS SNEL GEGAAN.

Jan: “Volgens ons niet snel genoeg. Maar we zijn gestart om de wereldmarkt te veranderen. Waar ter wereld je ook een ceramic coated product ziet: wij zijn daar de starters van. Vóór ons bestond dat niet.”

Wim: “De eerste jaren waren woelig. We brachten een disruptieve technologie op de markt en botsten op veel weerstand van eigenlijk iedereen. De concurrentie zei: wat die mannen vertellen, is zever. De consument zei: ik gebruik mijn potten en pannen al zoveel jaar, zo erg zal het niet zijn. De retailer zei: jullie komen met een nieuw product en mijn winkel hangt vol met andere pannen, moet ik nu tegen mijn klanten zeggen dat die allemaal giftig zijn?”

Jan: “Vandaar dat we via tv gingen. Want zo richt je je rechtstreeks tot de consument. Die pikte de boodschap op en vroeg aan de retailer: heb je geen keramische pannen? Waarop we plots telefoons kregen van retailers: ik heb jullie buiten gegooid, maar kom toch maar terug.”

WAT IS DE TIMING VAN DIE TIENDE COATINGVERSIE?

Wim: “Tussen het ontwikkelen en het op de markt brengen van een nieuwe coating zit twee jaar. Ik verwacht dat de G10 er komt tegen eind 2026, begin 2027.”

GEEFT ‘NOG BETER’ NIET AAN DAT HET HUIDIGE ONVOLMAAKT IS?

Wim: “De 9G is pas enkele maanden uit en die is fenomenaal. Ongeveer twee keer zo goed als alles wat je op de markt kan vinden. Maar we willen altijd verder.”

WAT ZIT ER NOG IN DE PIPELINE?

Jan: “Er komt een samenwerking met Peter Goossens, meer bepaald met ons Nederlandse merk BK, dat in 2026 zijn 175e verjaardag viert. BK is in Nederland al tientallen jaren marktleider op het gebied van Inox pannen en kent een nationale naamsbekendheid van bijna 90%. De overeenkomst met Peter werd op 4 juni getekend, in het najaar wordt die samenwerking al zichtbaar en de lancering is vanaf begin volgend jaar voorzien. The Cookware Company linkt zich graag aan sterke Vlaamse kookgezichten: Jeroen Meus – Dagelijkse kost, Sandra Bekkari voor GreenPan, Karola’s Kitchen voor GreenPan… Ik denk dat iedereen weet waar Peter voor staat. Hij focust niet alleen op de kwaliteit van wat hij serveert maar ook op de kwaliteit van de producten waarmee hij werkt in de keuken. Hij is geestdriftig over wat we doen. Drie jaar geleden gaven we hem een aantal stalen, met twee daarvan kookt hij nog altijd, hij zegt: ‘Dat is het beste waar ik ooit mee gekookt heb.’ Samen ontwikkelen we nu een lijn van een kwaliteit die je momenteel nog niet op de markt vindt, en die toch betaalbaar blijft.”

JULLIE ZIJN BEDRIJFSLEIDERS. ZIJN JULLIE OOK WERELDVERBETERAARS?

Jan: “Natuurlijk. In 2010 werd bij mij nierkanker vastgesteld. Dat is een kanker die normaal gezien in de familie zit. Maar niemand in mijn familie heeft dat. Dan vragen die dokters: wat doe je? Ha, in mijn vorig leven lang aan de coatinglijn gezeten. ‘Tja,’ zeiden ze, ‘het zou wel eens van daar kunnen komen.’ Ik heb zelf drie kinderen, Wim vier. We willen niet ‘s avonds thuis komen en zeggen: we hebben vandaag veel pannen verkocht, kuis jij nu maar de rommel op. Gelukkig hoeft dat ook niet. De technologie bestaat en ze is betaalbaar.” Wim: “Wereldverbeteraars zijn niet per definitie ondernemers, maar mensen die actie ondernemen. Dat kan op verschillende manieren. Bijvoorbeeld door met protesten een punt onder de aandacht te brengen. Maar daar stopt het dan, terwijl wij andere producten maken. Je kan op straat betogen: wij zijn tegen PFAS. Daarmee is er nog geen oplossing. Wij zijn superhard tegen PFAS, maar bieden een alternatief aan. En de mensen kunnen nog altijd lekker koken, maar nu wel zonder PFAS.”

Dit artikel komt uit ons magabook KNOKKE Talks. Issue 09 (summer vibes 2025). Te bestellen in onze webshop of gratis online beschikbaar om te lezen.
Journalist: Ben Herremans