
Bentley is voortdurend op zoek naar nieuwe manieren om het comfort en welzijn van zijn inzittenden te verbeteren. Met de ontwikkeling van de allereerste Airline Seat Specification – voortaan verkrijgbaar op alle Bentley-modellen – heeft de Britse autobouwer een nieuwe standaard gezet voor gepersonaliseerde ondersteuning en luxe. Bentley werkte hiervoor samen met een chiropractor die zich toelegt op cliënten die ongemak ervaren tijdens lange autoritten.
In navolging van de eerste Riviera Collection van de Continental GTC, die in 2022 werd gelanceerd, herinterpreteert de nieuwe Bentayga EWB Azure Riviera Collection de Bentley Bentayga met lange wielbasis. Dit gebeurt op een manier die eer betoont aan de verfijning en sereniteit van moderne jachtbouw. Het betreft een uniek, eenmalig ontworpen model. Valentina Pichler, Communications Manager EMEA, licht toe wat deze wagen zo uniek maakt.

HOE IS HET IDEE ONTSTAAN OM SAMEN TE WERKEN MET CHIROPRACTORS?
Valentina Pichler: “In samenwerking met een chiropractor en de specialisten van Comfort Motion Global (CMG) heeft Bentley een wetenschappelijk pneumatisch postuurcorrectiesysteem ontwikkeld. CMG is een Amerikaans bedrijf dat zich al jaren bezighoudt met vermoeidheidspreventie en medisch onderbouwd onderzoek. Deze onderzoeken benadrukken de voordelen van houdingsverandering voor comfort en welzijn. Door de samenwerking kan Bentley nu als eerste in de auto-industrie een stoel aanbieden met posturale aanpassing en automatische klimaatregeling.”
ALLE STOELEN IN DE WAGEN PASSEN ZICH OVER ONGEVEER DRIE UUR AAN HET LICHAAM AAN. HOE WERKT DIT PROCES?
“De Airline Seat Specification bevat een postuurcorrectiesysteem dat algoritmen gebruikt om 177 micro-aanpassingen te maken in zes ona±ankelijke drukzones gedurende een periode van drie uur. Dit systeem maakt gebruik van subtiele pneumatische activeringszones om de contactdruk tussen het lichaam en de stoel aan te passen, waardoor drukpunten worden verlicht en vermoeidheid tijdens lange reizen vermindert. Omdat de Bentayga EWB Azure Riviera Collection is ontworpen met het passagierscomfort indachtig, bevatten ook de achterzetels de Airline Seat Specification en genieten de passagiers achterin hetzelfde niveau van comfort en welzijn als de inzittenden vooraan. Deze functie was oorspronkelijk optioneel beschikbaar voor alle klanten die een Bentayga EWB bestelden, maar we hebben deze optie sinds dit jaar uitgebreid naar alle Bentleymodellen.”
IN WELKE MATE IS DE BENTAYGA EWB AZURE RIVIERA COLLECTION GEÏNSPIREERD OP DE JACHTWERELD?
“Het interieur van de Bentayga EWB Azure Riviera Collection bevat een nieuw Pale Pinstripe Fineer, geïnspireerd op de lichte teakdekken van luxejachten. Daarnaast integreert het model materialen die de elegantie en het vakmanschap van zowel de auto- als de jachtindustrie oproepen. Naast dit esdoornfineerhout, bekend om zijn lichte kleur en subtiel nerfpatroon, bevat de wagen lichtbruine op maat gemaakte details, zoals speciale ‘Riviera Collection knot’-borduursels op de hoofdsteunen en ‘Azure’-borduursels op de rugleuningen.

Deze details, samen met de Aegean Blue exterieurkleur in de sferen van de Middellandse Zee, vormen een eerbetoon aan de verfijning en sereniteit van moderne jachten. Met 24 miljard bekledingscombinaties alleen al (en een totaal aantal mogelijke specificaties in de biljoenen) biedt de cabine van de Bentayga EWB een ongeëvenaarde mate van personalisatie. Op dit moment toert de Bentayga EWB Azure Riviera Collection door Europa als statement piece van het vakmanschap van Bentley. Maar in de wandelgangen wordt gefluisterd dat hij in de toekomst ook te koop zal zijn.”
WAT WAREN DE GROOTSTE UITDAGINGEN BIJ DE ONTWIKKELING VAN DEZE SPECIALE EDITIE?
“Het creëren van een harmonieuze, luxueuze mix geïnspireerd door de jachtindustrie vereiste uiterste precisie in ontwerp, materiaalkeuze en vakmanschap om te voldoen aan de hoge standaarden van beide sectoren.”
WE VONDEN HET TIJDENS ONZE TESTRIT AANGENAAM STIL IN DE BENTAYGA EWB AZURE RIVIERA COLLECTION. WELKE TECHNOLOGIEËN ZIJN GEÏMPLEMENTEERD OM DE STILTE IN DE CABINE NOG TE VERHOGEN?
“Bentley hanteerde voor deze wagen een ScienceInformed Design-benadering. De twee belangrijkste factoren aan boord die ontspanning bewerkstelligen zijn rijcomfort en NVH (Noise, Vibration & Harshness – geluid, trillingen en ruwheid). Onderzoek bij duizenden mensen gedurende vier jaar heeft aangetoond dat personen die worden blootgesteld aan verkeerslawaai boven 70 decibel (dB) 65 procent meer risico lopen op depressie. We hebben daarom de isolatie in de cabine sterk verbeterd om geluidshinder te doen afnemen. Bovendien blijkt uit wetenschappelijk onderzoek dat aantrekkelijke vormen, kleuren en structuren de afgifte van dopamine stimuleren, wat niet alleen een goed gevoel geeft, maar ook gunstig is voor lichaam en welzijn. Elk materiaal, geluid, elke beweging, kleur en aanraking heeft continu invloed op ons zenuwstelsel. Met dit indachtig hebben we de cabine van de EWB gefinetuned.”
Dit artikel komt uit ons magabook KNOKKE Talks. Issue 09 (summer vibes 2025). Te bestellen in onze webshop of gratis online beschikbaar om te lezen.
Journalist: Anja Van Der Borght