Skip links

Alberto & Dries

WIE IS HET DUO ACHTER ARSÈNE LIPPENS?

Arsène Lippens is ontstaan uit een vriendschap tussen 2 jonge ondernemers, Alberto en Dries, die elkaar leerden kennen in Genève in 2022.

Dries: “Ik ben Dries Lippens, 26 jaar oud, een horlogefreak sinds mijn 11 jaar. Ik kreeg de passie door van mijn grootvader Arsène. Ik was altijd actief bezig met horloges, maar ook met auto’s en sporten. Van tennis tot voetbal en vandaag de dag ook golf. Studies brachten me in andere oorden, van Oklahoma tot Gent, via Sint-Petersburg naar Plovdiv en uiteindelijk in Genève. Ik deed mijn masterstudies in Genève en belandde in de Zwitserse horlogeindustrie. Met mijn gat in de boter gevallen om eerlijk te zijn. Iedere dag met de passie bezig zijn die mijn leven overheerst, was een droom die werkelijkheid werd.”

Alberto: “Ik ben Alberto, 24 jaar oud en a¨omstig van Brescia, Italië. Al van jongs af aan leerde ik dankzij mijn familie de fijnere dingen in het leven kennen, bv. juwelen en horloges. Mijn studies brachten mij naar

diverse plaatsen, van het kleine dorp Pontevico, naar Chichester in het Verenigd Koninkrijk en uiteindelijk naar Genève in Zwitserland. De beste student ben ik nooit geweest, wel een speelvogel met veel ambitie, dromen en een vastberaden mentaliteit om leuke projecten op poten te zetten.”

Beide heren ontmoetten elkaar op de universiteit van Genève en konden het onmiddellijk goed met elkaar vinden. Ze besloten om samen een appartement te huren.

HOE ZIJN JULLIE OP HET IDEE GEKOMEN?

Dries: “Het verhaal van Arsène Lippens begon eigenlijk al vroeger. In 2020 maakte ik een horloge voor mezelf. Het was een horloge met een Zwitsers binnenwerk van ETA, en met op de achterkant mijn naam en afstudeerjaar gegraveerd. Vrienden van mij vroegen of ik dit ook kon maken voor hen, zo ook Stijn. Samen met Stijn had ik het idee om hier iets meer mee te doen. Na 2 jaar onderzoek over de mogelijkheden en over hoe te lanceren, zijn we beide afgestudeerd als master. Stijn begon te werken, ik ging nog verder studeren in Zwitserland. In het appartement in Genève werkte ik heel vaak aan de eerste modellen voor Arsène Lippens. Ik vertelde Alberto hierover en hij wou er heel graag aan meewerken. We wilden horloges creëren in de stijl van deze die ik had gekregen van mijn grootvader. Initieel dacht ik die te verkopen aan private universiteiten, maar samen met Alberto werd het idee groter. We wilden een community brand maken en ons richten op verzamelaars van horloges, auto’s en boten. We wilden duidelijk maken dat een Arsène Lippens meer is dan een horloge. Het is een symbool van connectie tussen een community, een symbool dat persoonlijke ervaringen en verhalen weergeeft en dat een grotere betekenis heeft.” Alberto: “We hebben in het begin zelf geïnvesteerd om de eerste prototypes te maken. Na de lancering in november 2023 konden we via Kickstarter extra funding bemachtigen voor de eerste twee modellen Numerico en Visionario. Zo werd de basis gelegd voor Arsène Lippens, dat nu horloges maakt voor horlogeverzamelaars in Hongkong, Riva-booteigenaars in Italië, verzamelaarsgroepen van Riyah, Saudi-Arabië en van over heel de wereld. De B2B-verkoop zorgde voor een stabiele groei waardoor we in 2025 een B2C-lancering doen. Het concept rond community zal echter strikt bewaard worden.”

WAAR WILLEN JULLIE OVER 5 JAAR STAAN?

Dries: “Over vijf jaar willen we wereldwijd een herkenbare speler zijn in het neo-vintage stijlsegment. Niet per se de grootste, maar wel de meest karaktervolle. We willen community’s blijven bouwen en samenwerkingen aangaan met kunstenaars, merken en individuen die authenticiteit uitstralen. En vooral: mensen inspireren om tijd te dragen zoals zij dat willen – met stijl, met betekenis en een connectie tot een verhaal.

We willen ook graag een boutique openen in het centrum van Genève, waar mensen van over heel de wereld onze horloges kunnen komen bezichtigen, kopen en een unieke ervaring kunnen hebben met het merk. We willen daar ook een ruimte waarin we mensen kunnen uitnodigen voor evenementen om dat community-gevoel te creëren.”

WAAR HALEN JULLIE DE ENERGIE VANDAAN?

Alberto: “Vele kopjes koffie … en natuurlijk het uitdagend gevoel om iets te realiseren dat uniek is, en dat volledig in de lijn ligt met het merk Arsène Lippens. Het ontmoeten van nieuwe mensen en culturen die een bepaalde betekenis geven aan het horloge als groep, als individu. De verhalen van de klanten blijven ons ook verder inspireren. Het gebeurt vaak dat wij op een nieuw idee komen door de klanten hun verhalen!”

IN WELKE MATE SLUIT JULLIE WERK AAN BIJ JULLIE LEVENSSTIJL?

Alberto: “Volledig. Arsène Lippens is geen façade, het is een verlengstuk van wie we zijn. We houden van flair zonder snobisme, van mooie dingen zonder dat ze onbereikbaar worden. We omringen ons graag met mensen die hun eigen weg gaan – en precies dat proberen we ook te doen met het merk. Wij krijgen de mogelijkheid om heel de wereld rond te reizen door ons werk, iets dat altijd belangrijk is geweest voor ons allebei. Reizen en nieuwe plaatsen ontdekken.”

ENKELE GUILTY PLEASUREADRESJES IN KNOKKE?

Dries: “Alberto is niet van Knokke, maar de keren dat hij me kwam bezoeken in Knokke, nam ik hem mee naar enkele plaatsen waar we pasta en pizza zeker achterwege laten. Zo aten we mosselen met frietjes aan het Albertstrand endaarna een lekkere crêpe als dessert bij Brasserie Rubens.

@ARSENELIPPENS
ARSENELIPPENS.COM

Dit artikel komt uit ons magabook KNOKKE Talks. Issue 09 (summer vibes 2025). Te bestellen in onze webshop of gratis online beschikbaar om te lezen.