Skip links

Xaveer Claerhout & Barbara Van Biervliet

Wanneer de zon opkomt, stijgen spiegels langzaam uit het landschap naar boven, net zoals een libel haar vleugels spreidt boven het glinsterende wateroppervlak. De spiegels weerkaatsen het landschap in het gebouw verborgen onder het wateroppervlak. Dit is geen utopisch droombeeld maar het meermaals internationaal bekroonde en visionaire Periscopeproject van Metamorphic Art Studio. Film en werkende maquette werden geselecteerd door het European Cultural Centre (ECC) voor de Architectuurbiënnale in Venetië.

Naast het concept zelf, bedacht door Metamorphic Art Studio, werd de architectuur gecreëerd door het architectenkoppel Xaveer Claerhout en Barbara Van Biervliet. Doorheen hun carrière loopt als een rode draad de fascinatie voor metamorfose en verandering. Eerder ontwierp het duo al lichtobjecten die in stilte en traagheid van gedaante veranderen – drie ervan werden opgenomen in de vaste collectie van het Musée du Centre Pompidou. Dat idee trokken de vormgevers verder door in latere ontwerpen en zelfs in het ‘Periscope House’. “Het aspect van verandering, van metamorfose zit diepgeworteld in het concept van de Periscoop, niet alleen poëtisch maar ook functioneel.”

ONDERGRONDSE WOONKWALITEIT

Als voorsmaakje op het interview nemen de architecten ons mee naar een werf in KnokkeHeist. We ontdekken de bakstenen contouren met organische rondingen, het beloftevolle zwembad met waterspuwers die de vijver vullen, de indrukwekkende kelderverdieping en de riante leefruimte erboven. “Omdat bouwgrond in Knokke-Heist schaars en duur is en verschillende bouwrestricties gelden, moeten we bij een uitgebreid programma andere oplossingen aanreiken. Een mogelijkheid is de ondergrondse ruimte op een perceel benutten. Het is een ruimte die echter doorgaans relatief weinig architecturale- en woonkwaliteiten heeft en vaak fungeert als berging en garage. Hoe kunnen we als architect ondergrondse verdiepingen toch een extra levens- en woonkwaliteit geven? Een antwoord hierop is het Periscoop-project”, stelt Claerhout.

ZIEN EN NIET GEZIEN WORDEN

“Het idee voor het ‘Periscope House’ ontstond op een wandeling tijdens corona door het natuurgebied ‘Verbrand Fort’ in Damme. Hoe zou het zijn om hier te bouwen in dit prachtige landschap?

Het beste dat je daar kan bouwen is niets. Hoe dan wel? Door ondergronds een volledige constructie te bouwen die je in het landschap niet ziet. Wonen onder de grond heeft veel voordelen: uit de wind, een vrij constante temperatuur van tien graden zelfs in de winter, waardoor je relatief weinig moet verwarmen. Het nadeel is voldoende licht en zicht kunnen creëren. We zien algemeen de trend om de ondergrond meer te gaan benutten en te valoriseren als volwaardige ruimte op een kwalitatieve manier.”

Hun zoon Adriaan Claerhout maakte een film aan de hand van hun plannen en aanwijzingen. Hij werkte er bijna een jaar aan. De film werd opgepikt en gelauwerd, eerst in Zwitserland en later in landen wereldwijd. “Plots voelen we dat we op het wereldtoneel staan. Venetië belde ons om mee te doen. Dat doen we niet alleen door een film te tonen, maar ook met een maquette die bewijst dat het project fysisch realiseerbaar is.”

PERISCOOPPRINCIPE

Het ontwerp vertrekt vanuit het periscoop-principe. “Twee spiegels onder elkaar – onder een hoek van 45 graden – zorgen ervoor dat het zicht wordt verlegd en eigenlijk een niveau lager wordt weerkaatst. We hebben een vierkante, vaste constructie gemaakt, volledig ondergronds met rondomrond een soort perimeter waarin de spiegels zijn opgesteld. Als ’s ochtends de zon opkomt, piepen de spiegels langzaam boven het landschap uit waardoor het zicht naar binnen toe wordt verlegd. Licht en zicht worden zo tot diep in het gebouw geprojecteerd. Zonnepanelen voorzien de telescopische pijlers van de nodige energie om de spiegelstructuur ’s morgens tot boven de grond uit te laten rijzen. De positie van de onderste spiegels bepaalt op welk vloerniveau het zicht over het landschap wordt binnengebracht. Bij het langzaam dalen van de spiegels ’s avonds wordt de graviteitsenergie via generatoren omgezet in herbruikbare energie.”

ARCHITECTUUR VAN DE TOEKOMST

“Net zoals een bloem ontluikt, ontwaakt het gebouw.

De architectuur van de toekomst is geïnspireerd op de natuur en zal organisch zijn. Geen gebouw in de vorm van een bloem, maar een gebouw dat in staat is om te metamorfoseren en zich aan te passen. Wanden en plafonds gaan open en capteren het zonlicht.

’s Avonds sluit het gebouw. Binnen die overtuiging werken we verder en ontwerpen architectuur, kunstwerken en design passend in deze filosofie.”

Het landschap primeert opnieuw? “We zijn niet geïnteresseerd om iets futuristisch en spectaculair te maken. Onze betrachting is om een intieme relatie te vinden tussen het landschap, de natuur en het gebouw. Rond het gebouw met vierkantig grondplan zijn vier extra uitstulpingen aangebracht die verschillende functies hebben, zoals het creëren van een binnentuin die in contrast staat met het landschap en het creëren van een permanente ventilatie.”

REGISSEUR VAN DE RUIMTE

“We zijn in de eerste plaats vormgevers, kunstenaars. De natuur is organisch. Ook de architectuur moet organisch zijn om zich te kunnen verenigen met de natuur. Een gebouw moet licht zijn zoals een bloem, met bladnerven als plaatselijke verstevigingen. De parametrische tools van vandaag zijn daar om elegante gewelfstructuren en overkappingen te maken. Delen van die structuur kunnen open- en dichtgaan op een natuurlijke manier. Op dat moment wordt de architect de regisseur van de ruimte.”

De maquette van het ‘Periscope House’ ontstond in samenwerking met:

• De Limburgse Group Ceyssens voor de glasen spiegeltechnologie.

• Het Limburgse Energreen voor de hernieuwbare energie en opslag.

• Het Duitse Düsterhus ontwierp de telescopische hijstechnologie.

• ArcelorMittal in samenwerking met zusterbedrijf Steligence ontwierpen de ‘low carbon emission’ staalstructuur.

• Fomando, eveneens uit Limburg, maakte het bewegend schaalmodel.

CONCEPT: METAMORPHIC ART STUDIO ACHITECTUUR DOOR CLAERHOUT ’ VAN BIERVLIET ARCHITECTEN BEELD & FILM DOOR STUDIO ADRIAAN CLAERHOUT

Dit artikel komt uit ons magabook KNOKKE Talks. Issue 09 (summer vibes 2025). Te bestellen in onze webshop of gratis online beschikbaar om te lezen.
Journalist: Ingrid Allaerts