Skip links

Rolls-Royce Ghost Series II

“Een Rolls-Royce is een wagen waar je meer uitgerust moet uitstappen dan dat je er bent ingestapt”, aldus Stephen Finch, Manager, Product and Launch Ghost. En dat is precies één van de aspecten die Rolls-Royce bij de nieuwe Ghost Series II naar een nóg hoger niveau tilde. Voortaan heb je de keuze uit zinnenstrelende interieurafwerkingen en functies die nooit eerder beschikbaar waren op de Ghost, evenals geavanceerde software die maatwerk naar de digitale wereld brengt.

De Ghost is vandaag het meest populaire model van Rolls-Royce. De eerste generatie uit 2009 richtte zich tot een nieuwe categorie consumenten die een toegankelijkere en veelzijdigere Rolls-Royce zochten, een model waarmee ze zelf ook konden rijden in plaats van gereden te worden. De tweede generatie Ghost (2020) was, met een wendbaar en op de bestuurder gericht chassis, een doorontwikkeling van deze principes maar ook van eenvoud van ontwerp, complexiteit van vakmanschap en kracht. Het was toen de meest technologisch geavanceerde V12 Rolls-Royce. De Ghost Series II doet daar nog een schepje bovenop. Uitgerust met de aandrijflijn die deze auto tot een legende maakte, kreeg hij subtiele designverbeteringen mee.

“Ghost Series II vertegenwoordigt de fundamentele principes van Rolls-Royce – sereniteit, moeiteloosheid en elegantie – gedistilleerd in een expressieve, monolithische vorm”, vertelt Juliane Blasi, Hoofd Exterieurontwerp, Rolls-Royce Motor Cars. “Dat expressieve, monolithische is vooral aan de voorzijde nog versterkt met een vereenvoudigd front dat in één stuk rond de hoeken loopt tot aan de dagrijlichten.” Verder kreeg de Ghost Series II ook enkele elementen van de Spectre mee, zoals de achterlichten met het gestileerde RR-monogram en de kleur van de digitale instrumenten die je voortaan naar wens kan afstemmen op het interieurpalet of de exterieurafwerking. Een must-have die de sfeerbeleving in de wagen echt vergroot!

VERF VAN VISSCHUBBEN

“Verder hebben we de schouderlijn van de Ghost Series II extra in de verf gezet door de pinstripe tot aan de bovenkant van het blok met de achterlichten te laten lopen”, aldus Blasi. De turkooisblauwe pinstripe combineert prachtig met de nieuwe – letterlijk schitterende – exterieurkleur ‘Mustique Blue’ die het bestaande palet van meer dan 44.000 prêt-à-porter kleurschakeringen aanvult. “De kleur weerspiegelt de sfeer van het Caraïbische eiland waarnaar ze is vernoemd en bevat glas- en micadeeltjes voor een schittering die doet denken aan zonlicht dat weerkaatst op een tropische zee”, vertelt Blasi. De kleur refereert ook aan één van de eerste op de bestuurder gerichte Rolls-Royces: een lichtgewicht Phantom II Continental-prototype uit 1929. Deze auto in een vergelijkbare blauwe tint die Henry Royce voor persoonlijk gebruik ontwierp, was één van de eerste auto’s in de geschiedenis met parelmoerverf, destijds gemaakt met gemalen visschubben. Deze wagen, één van de belangrijkste uit de geschiedenis van Rolls-Royce won in 1930 de Grand Prix d’Honneur op het prestigieuze Concours d’Elégance in Biarritz.

VAKMANSCHAP 2.0

De Ghost Series II biedt trouwens een platform voor nieuwe en gedurfde uitdrukkingen van hedendaags vakmanschap. Naast het centrale informatiedisplay bevindt zich aan de passagierszijde het nieuwe Spirit of Ecstasy klokkabinet: een kleine vitrine met een analoog klokje en een verlichte, massief roestvrijstalen Spirit of Ecstasy. Ze staat op een podium met een matzwarte achterwand en hoogglanzende zijpanelen die een reflectie creëren en ziet er uit als een miniatuurstandbeeldje. Open je het portier dan wordt de Spirit of Ecstasy van onderaf verlicht, waarna de verlichting overgaat in een zachte gloed. Ernaast, over de volledige breedte van de passagierszijde, bevindt zich de Illuminated Fascia (verlicht dashboardpaneel) een element dat in 2020 op de Ghost werd geïntroduceerd. Bij Ghost Series II kreeg het paneel een ontwerp van streepjes mee dat de beweging van de sterren symboliseert als ware het fotografische tijdopnamen. Een sfeervol ontwerp dat mooi aansluit bij de (optionele) Starlight Headliner. Natuurlijk kan je ook je eigen Fascia-motief creëren in samenwerking met de Bespoke-ontwerpers.

EIGENTIJDSE GLINSTERING

Fascinerend vonden wij het nieuwe interieurmateriaal ‘Grey Stained Ash’ (grijs gebeitst essenhout). Dit rijk getextureerde hout met open poriën is met de hand gebeitst en verrijkt met microscopische metallic deeltjes voor een eigentijdse glinstering. Combineer het houtfineer met een koud interieur in tonen van bijvoorbeeld paars en het grijze metallic aspect komt meer naar de voorgrond. Combineer het met warme tinten zoals oranje en het bruine aspect van het hout wordt benadrukt.

VILLA MIMOSA

Andere nieuwigheid is Duality Twill, een rayonstof gemaakt van bamboe, een materiaal dat Rolls-Royce enkele maanden geleden voor het eerst introduceerde op de Cullinan Series II. Het Rolls-Royce-ontwerpteam liet zich inspireren door het uitgestrekte bamboebos van Le Jardin des Méditerranées, een botanische tuin aan de Côte d’Azur, naast Villa Mimosa in het Zuid-Franse Le Canadel, het voormalige winterverblijf van Sir Henry Royce. Het twill-textiel is geborduurd met een ‘Duality’grafiek, een abstracte interpretatie van de verweven letters R, die verwijzen naar de oprichters van het merk, alsook naar de touwen op zeiljachten, helemaal in de stijl van de Franse Rivièra. “Duality Twill heeft meer dan een jaar ontwikkeling gekost, in samenwerking met een vrouwelijke meesterwever die nu fulltime aan de slag is bij Rolls-Royce in Goodwood”, vertelt Blasi. “Het creëren van een volledig Duality Twill-interieur kan tot twintig uur in beslag nemen en is een uiterst complex proces met 17,7 kilometer aan draad en tot 2,2 miljoen steken.” De basisstof is verkrijgbaar in drie kleuren – lila, chocolade en zwart – en het garen in 51 verschillende tinten. Verder kan je ook kiezen voor Placed Perforation, een innovatieve, eigentijdse techniek waarbij kleine perforaties in het zetelleder worden gemaakt om unieke kunstwerken te creëren. De perforaties variëren in grootte om diepte te suggereren, waardoor gedetailleerde en schijnbaar driedimensionale a‘eeldingen kunnen worden gemaakt. Het standaardpatroon is geïnspireerd op de wolken boven Goodwood, de thuisbasis van Rolls-Royce. Het patroon bevat tot 107.000 perforaties van 0,8 en 1,2 millimeter. Natuurlijk kan je zelf een eigen bespoke-ontwerp laten maken.

UNIEKE CHAMPAGNEKOELER

Onze meest favoriete optie: de champagnekoeler. Rolls-Royce-specialisten consulteerden daarvoor een meester-sommelier en leerden dat de optimale serveertemperatuur voor niet-vintage champagne gemiddeld zes graden Celsius is en voor vintage champagne ongeveer elf graden Celsius. De koeler biedt daarom twee koelmodi: zes graden en elf graden Celsius. Perfectie tot in de kleinste details!

GEEN COMPROMISSEN

Onder de motorkap van de Ghost Series II huist nog steeds de krachtige en bijna geruisloze 6,75-liter V12benzinemotor met dubbele turbo gekoppeld aan een kenmerkende feilloos werkende achttrapstransmissie. Deze drijft de vierwielbesturing en vierwielaandrijving aan. Het maximale koppel al beschikbaar vanaf 1600 tpm (slechts 600 tpm boven stationair) geeft de perceptie van één eindeloze versnelling en de unieke ‘waftability’ ervaring van Rolls-Royce. Het typische Planar Suspension System van de Ghost Series II bevat een unieke demper boven de voorste ophanging. Deze werkt samen met de continu variabele, elektronisch aangestuurde schokdempers en zelfnivellerende luchtvering om de ‘magic carpet ride’ naar een nóg hoger niveau te tillen en een nog stabielere en moeiteloze rijervaring te bieden. De vijf-link achteras profiteert van dezelfde zelfnivellerende luchtvering. Het Flagbearer System hanteert op zijn beurt camera’s om de weg voor de auto te scannen en de ophanging reeds voor te bereiden op veranderingen in het wegdek. Aangevuld met de Satellite Aided Transmission die GPS-gegevens hanteert om de optimale versnelling te selecteren voor het uitrijden van een bocht, a¾ankelijk van de kromming, anticipeert de Ghost en reageert hij op de meest veeleisende wegen voor nog meer rijcomfort. De wagen is voor zijn formaat bijzonder wendbaar en dynamisch en de acceleraties zijn fenomenaal. Alleen de Lane Keeping Assist is minder subtiel en duwt het stuur feller terug dan zijn voorganger.

DIGITAAL MAATWERK

Andere blikvangers zijn de verbeterde entertainmenten connectiviteitsfuncties. Achterpassagiers kunnen nu tot twee streamingapparaten aansluiten, ona¾ankelijk streamen op elk scherm en hun voorkeur voor entertainment selecteren via een nieuw ontwikkelde interface, die ook functies zoals massage, verwarming en koeling beheert. Bluetooth®-hoofdtelefoons van elk type kunnen worden gekoppeld aan het infotainmentsysteem achterin, en alle inzittenden profiteren van een verbeterde Wi-Fi®-hotspot en USB-C®-laadpoorten. Kortom, ook voor de achterpassagiers nog meer comfort.

Dit artikel komt uit ons magabook KNOKKE Talks. Issue 08 (winter vibes 2024). Te bestellen in onze webshop of gratis online beschikbaar om te lezen.
Journalist: Anja Van Der Borght