Skip links

Een Auto Als Investering

Geld op de bank dat in waarde vermindert; de beurzen die met de regelmaat van de klok instorten … een mens gaat beter naar een andere tastbare investering op zoek. Naar een auto bijvoorbeeld. Maar hoe begin je daaraan?

Zondag 10 oktober werd de 12e editie van de Zoute Grand Prix succesvol afgesloten met ‘The ZOUTE Sale’. De veiling van 60 historische wagens door het internationale veilinghuis Bonhams bracht ruim 12 miljoen euro op. Het pronkstuk: een zeer zeldzame Bugatti EB110 Super Sport uit 1994 die voor 2.242.500 euro van eigenaar ruilde. Philip Kantor, International director bij Bonhams 1793 en Head of Department of Bonham’s European Motor Car department, vertelt waarop te letten bij het investeren in auto’s.

WAT ZIJN DE ALGEMENE TRENDS IN DE MARKT VAN DE CLASSIC CARS?

Philip Kantor: “De classic car markt doet het de laatste tien jaar zeer goed. Het vertrouwen van de mensen in de beurs en papier is zoek en ze willen investeren in andere zaken. Kunst, goud, classic cars en verzamelauto’s, … kortom, tastbare – en indien mogelijk mobiele – activa die hun waarde behouden en waar ze tegelijkertijd plezier aan kunnen beleven. Dat maakt dat in onze markt de prijzen van classic cars zonder ophouden zijn blijven stijgen tot drie à vier jaar geleden. Vandaag de dag is de markt nog altijd heel actief en investeren in zeldzame wagens van topkwaliteit, of in een originele of goed gerestaureerde wagen blijft een goede belegging. Doorgaans kopen mensen vanuit een gevoel van nostalgie, ze herinneren zich een wagen waarvan ze in hun kindertijd onder de indruk waren, of waar hun familie mee reed. Potentiële kopers die de vooroorlogse wagens nog hebben gekend, zijn ondertussen heel oud en minder actief in de markt waardoor die periode minder in trek is, met uitzondering van de heel sportieve modellen of exemplaren met een uitzonderlijk koetswerk. Bepaalde sportwagens en exclusieve modellen met flamboyante carrosserieën uit de jaren dertig verkopen ook goed, maar dat is niet het geval voor de meer basic modellen uit diezelfde periode. De laatste jaren hebben we ook een significante trend kunnen vaststellen rond racewagens die in aanmerking komen voor historische race-evenementen. De wegen zijn niet langer speeltuinen en autoaficionado’s verkiezen daarom startklare wagens om op circuit te rijden of deel te nemen aan befaamde historische rally’s, zoals de Tour Auto of de Mille Miglia. Voor de rest zijn de wetten van de markt onveranderd gebleven: hoe exclusiever en des te duidelijker de afkomst, hoe duurder.”

WAAROP MOET JE LETTEN, WIL JE EEN WAGEN AANKOPEN ALS INVESTERING?

“Speculatie is niet zo goed. Mensen die niet goed weten wat ze moeten kopen, laten zich best adviseren door een professional. Informeer jezelf goed. Consulteer catalogi van gereputeerde veilinghuizen. De beschrijvingen van de wagens daarin zijn immers zeer goed. Ook het internet heeft een heel nieuwe markt geopend. Via welbepaalde sites vind je in één muisklik alle modellen wereldwijd terug. Dat maakt een aankoop meteen veel makkelijker, zelfs voor zij die er niet veel van kennen. Daarnaast vind ik het aankopen van een wagen louter met de focus op wat hij zal opbrengen de verkeerde drijfveer. Een koper moet in eerste instantie van het specifieke model of merk houden en er zich comfortabel mee voelen, mocht de wagen door onvoorziene marktomstandigheden het jaar nadien ineens de helft minder waard zijn. Om dat te voorkomen, is het altijd beter te investeren in wagens die slechts in beperkte oplage zijn gemaakt. Bij voorkeur van een prestigieus merk als Porsche, Ferrari, Mercedes, … Het is tevens belangrijk dat de wagen in zo’n goed mogelijke originele staat is of dat hij zeer goed gerestaureerd is. Met andere woorden, het is belangrijk dat hij met een maximum aan specificaties komt waaruit blijkt dat hij er exact uitziet zoals hij de fabriek heeft verlaten. Er mag geen andere motor ingestopt zijn, niets aan het exterieur of interieur zijn veranderd, geen andere details aan toegevoegd, … ”

WAT STUWT DE WAARDE VAN EEN WAGEN DE HOOGTE IN?

“Kleuren zijn in onze sector niet zo belangrijk, op voorwaarde dat het de originele kleur van de wagen is natuurlijk, maar wanneer de wagen in het bezit is geweest van een vip, dan kan dat wel de waarde van de wagen verhogen. Wagens in beperkte serie zijn per definitie exclusief en aldus meer waard, terwijl tuning de waarde van een wagen doet dalen. Voor ons is het belangrijk dat de wagen in zo’n origineel mogelijke staat is en in goede operationele en esthetische conditie.”

WELK RENDEMENT IS ER MET EEN INVESTERING IN EEN HISTORISCHE WAGEN MOGELIJK?

“Nemen we nu de iconische Ferrari GTO, waarvan de waarde sinds 2003 van 8 à 9 miljoen dollar is gestegen tot 70 miljoen dollar nu. Een extreem voorbeeld, maar het geeft meteen een idee van het potentiële stijgingspercentage. De wagen is dan ook het nec plus ultra. Hij is niet alleen een sportieve mythe die in de GT klasse Le Mans heeft gewonnen, hij rijdt zodanig goed dat je er evengoed zondagochtend mee om croissants kan gaan. Heel wat Ferrari-modellen zijn over dezelfde tijdspanne verdubbeld of verdrievoudigd in waarde. Een ander voorbeeld is de BMW 507, die was in 2006 nog 400.000 euro waard en is nu meer dan 2 miljoen euro waard.”

KAN EEN JUBILEUM EEN POSITIEVE INVLOED HEBBEN OP DE PRIJS?

“Voor enkele zeldzame wagens geldt dat een verjaardag de prijs kan verhogen, maar het is niet de bepalende factor: zeldzaamheid, schoonheid en het merk zijn veel belangrijkere factoren.”

ENKELE INVESTERINGSTIPS? WELKE WAGENS ZIJN NU INTERESSANT OM IN TE INVESTEREN?

“Wagens die in aanmerking komen voor historische evenementen, voor elegantiewedstrijden of die eenvoudigweg niet meer in het verkeer rijden. Een cabrio Ferrari is actueel makkelijker te verkopen dan een Ferrari coupé uit de jaren ‘70 met weinig plaats binnenin en heeft dus meer marktwaarde. Neem nu een Ferrari Testarossa uit de jaren ‘80: die is zo moeilijk te verkopen dat je er makkelijk vindt voor een bedrag tussen de 60.000 en 90.000 euro. Het klopt dat er niet zo veel exemplaren van zijn gemaakt, maar hij is vandaag de dag niet zo handig in gebruik. De twaalfcilinder verbruikt niet alleen heel veel, de Testarossa werd uiteindelijk ook gemaakt om heel snel van de ene naar de andere plaats te kunnen rijden en de actuele verkeersomstandigheden lenen zich daar niet meer toe. Nu kan je Europa veel beter doorkruisen met een berline met hybridemotor dan met een Testarossa.”

HOE ZIE JE DE TOEKOMST VOOR DE EUROPESE CONSUMENT?

“Ik denk persoonlijk niet dat het gros van de wagens richting opkomende landen zal vertrekken. Voor het ogenblik is slechts een kleine elite geïnteresseerd in dit soort producten. Je moet rekenen dat mensen uit die landen helemaal geen erfgoed of geschiedenis hebben op vlak van luxewagens. In Rusland was er sinds 1917 de Lada en dat was het dan. Ook in China is er geen autocultuur zoals dat in Europa of Amerika het geval is. Wij zagen onze voorouders in bepaalde auto’s rijden en dat is bij de Russen, Chinezen of Brazilianen niet het geval. Het is ook niet dat wanneer ze binnen tien jaar meer besteedbaar vermogen zullen hebben, ze dat zullen aanwenden om een classic Jaguar te kopen. Ik denk dat ze meer gaan focussen op recentere wagens die ze vanuit hun kindertijd kennen. Kopen heeft vaak met nostalgie te maken en zij hebben totaal geen link met een auto van vijftig jaar of ouder. Wel is het zo dat heel wat landen arm geworden zijn aan uitzonderlijke wagens. Frankrijk is daar een schoolvoorbeeld van.

De meeste kwaliteitsauto’s uit het land zijn verkocht en geëxporteerd naar andere contreien zoals Amerika. Ook in ons land zijn er slechts enkele grote verzamelaars.

In België focussen mensen zich veel meer op wagens uit het middengamma, een Jaguar E-Type, een Mercedes-Benz 190 SL, een Porsche 356 of om het even welk model van Austin-Healy. Het zijn niet echt belangrijke auto’s. Ze zien er sympathiek uit, maar zijn eigenlijk – om het grof te zeggen – gemaakt voor mensen die niet zozeer veel van auto’s kennen, die zich vooral willen amuseren met vrouw of vrienden en af en toe eens willen deelnemen aan een kleine rally.”

WAAROM IS HET BETER EEN WAGEN VIA EEN VEILING DAN PRIVÉ TE (VER)KOPEN?

“De koper kan bieden en zit dus niet met een vastgestelde prijs, wat toch financieel een voordeel kan opleveren. Ook is een veiling aan te bevelen voor zeldzame en niet-kwantificeerbare wagens. Bovendien is het een publieke barometer voor de waarde van een object wat maakt dat mensen goed op de hoogte zijn van prijzen. Daarenboven bieden wij als serieus bedrijf met al 250 jaar lang een excellente reputatie, een soort van garantie. De wagens worden grondig gescreend naar origine, restauratie, … Wij geven een degelijke beschrijving en schatting. De koper weet dus exact wat voor ‘metaal’ hij in de kuip heeft.”

Dit artikel komt uit ons magabook KNOKKE Talks. Issue 02 (winter vibes 2022).
Journalist: Anja Van Der Borght
Foto: @ZOUTEGRANDPRIX