Skip links

The Fashion Store: Multimerkenketen Met Grote Ambities

Met de lancering van de exclusieve lente/zomer 2025 Casual Chic-collectie ‘Ellen by Ellen Callebout’ liet The Fashion Store onlangs opnieuw van zich horen. Knokke Talks. sprak met general manager Mayke Nooteboom over de toekomstplannen van de multimerkenketen.

THE FASHION STORE IN VOLLE EXPANSIE

The Fashion Store is één van de drie multibrandketens die moderetailer The Fashion Society groepeert naast Zeb en PointCarré. Deze moderetailer maakt deel uit van de familiale Colruyt Group, die een gediversifieerde portefeuille food en non-food retailformules in België, Frankrijk en Luxemburg heeft.

Hoe onderscheidt The Fashion Store zich van de twee andere multimerkenketens die ook onder de koepel van The Fashion Society zitten?

“The Fashion Store is een groot boetiekconcept dat inspireert en complete looks brengt. Meer dan 80 merken voor dames en heren vind je in onze webshop en in 22 winkelpunten verspreid over Vlaanderen. The Fashion Store is complementair aan Zeb, dat een jonger en trendy karakter heeft, en PointCarré dat in Wallonië actief is. Wij specialiseren ons in klassevolle merken met een uitstekende pasvorm. In 2018 zijn we door The Fashion Society van Colruyt Group overgenomen, maar we bestaan al sinds 2006. Gestart met één winkel in Lede zijn we onder de vlag van The Fashion Society uitgegroeid tot een multimerkenketen over heel Vlaanderen. We zitten mee in de groep, maar hebben onze eigen strategie en DNA”, zegt Mayke Nooteboom.

Op amper zes jaar tijd is The Fashion Store sterk gegroeid: van 7 winkels in 2019 naar 22 nu. “Ons recentste verkooppunt openden we op 9 mei in Hasselt en tegen 19 september wordt de bestaande winkel in Aarschot compleet verbouwd”, gaat Mayke verder.

“Het is onze ambitie het winkelnet verder uit te breiden met 4 à 5 winkels per jaar. We zijn continu op zoek naar nieuwe locaties van minimum 1.000 m2 in heel Vlaanderen. Ook overnames van bestaande multimerkenwinkels behoren tot de mogelijkheden. Bereikbaarheid én parkingfaciliteiten zijn daarbij heel belangrijk. Om die reden komen klanten graag terug naar onze winkels. Maar uiteraard en bovenal voor onze service. Indien de klant het wenst, helpen onze medewerkers met het uitkiezen van een gepaste outfit. Klanten kunnen ook een afspraak maken voor een personal styling en dan staan wij hen gratis anderhalf uur bij. Vanzelfsprekend hebben we een eigen retouchedienst. Het gebeurt geregeld dat drie generaties samen komen shoppen, want bij The Fashion Store kunnen dames en heren van alle leeftijden terecht”, zegt Mayke.

BELGISCHE EN INTERNATIONALE DUURZAME MERKEN

The Fashion Store heeft een stabiele relatie met tal van Belgische labels zoals Atmos Fashion, Senso, Strom, ANTWRP, … en internationale namen zoals Vero Moda, MbyM, ICHI, PME, Mango, State of Art, Lyle&Scott, … Uit die collecties selecteert The Fashion Store de stukken die passen bij het imago van de winkelketen.

Mayke Nooteboom: “Vorig jaar kregen we de kans om het merk Terre Bleue van de failliete Belgische Duror groep over te nemen. Terre Bleue is een prachtig Belgisch merk met een perfecte pasvorm. Met deze overname kunnen we het merk blijven aanbieden aan onze klanten. Design en productie hebben we nu in eigen beheer en de verkoop gebeurt exclusief in onze winkels. Ons in-house design team heeft het DNA wel vernieuwd, mooie kleurencombinaties gevonden en de goede pasvorm behouden.”

ERVAREN GENERAL MANAGER

Met Mayke Nooteboom heeft The Fashion Store een bijzonder competente general manager die mode ademt en zakelijk onderlegd is.

“Mijn grootvader had een stoffengroothandel en confectiefabriek en mijn vader diverse kledingwinkels en een textielgroothandel. Met mijn vader mocht ik geregeld voor het familiebedrijf op reis. Mode is mij met de paplepel ingegoten. Na mijn studies economie heb ik een jaar bij het toenmalige Belgacom gewerkt, maar ik had geen voeling met de telecomsector. Ik heb dan het geluk gehad om bij Peek & Cloppenburg in Düsseldorf aan de slag te gaan als aankoper. Daar heb ik het corporate denken geleerd en is mijn passie voor modetrends aangewakkerd. Na de geboorte van mijn kinderen ben ik een tijd thuisgebleven. Een tiental jaren geleden ben ik teruggekeerd naar de modesector en toevallig bij The Fashion Store terechtgekomen. Eerst als hoofdaankoper en sinds 2017 ben ik algemeen directeur. Zo kan ik samen met ons team The Fashion Store verder uitbouwen”, vertelt Mayke.

COLLABS: EEN NIEUWE MIJLPAAL VOOR THE FASHION STORE

Modebedrijven gaan al eens een samenwerking aan met een BV, een acteur of andere creatieveling. Zo ook The Fashion Store. “Voor ons is Ellen Callebout de perfecte match! Haar stijl is authentiek, elegant, klassevol en moeiteloos chic. Precies waar The Fashion Store als merk voor staat. We zijn dan ook heel blij dat Ellen de samenwerking met ons zag zitten. Mensen kennen Ellen als ‘echtgenote van Gert Verhulst’, maar ze is natuurlijk veel meer. Zo weten weinig mensen dat ze is opgegroeid in de kledingzaak van haar mama en al haar hele leven interesse heeft in mode”, licht Mayke toe.

De eerste collectie ‘Ellen by Ellen Callebout’ bestaat uit een vijftigtal tijdloze basisstukken en enkele trendy statement pieces, plus een twintigtal accessoires en schoenen die je look naar een hoger niveau tillen. Het kleurenpalet is een stijlvolle knipoog naar de tijdloze pracht van het iconische Venetiaans Murano-glas dat als inspiratiebron diende. Mayke Nooteboom: “Recent hebben we aan ‘Ellen by Ellen Callebout’ een zomer capsulecollectie toegevoegd in frisgroene en limoentinten. Ideaal als vakantie-outfit of voor de zomerse feestjes. De herfstwinter 2025-2026 collectie ‘Ellen by Ellen Callebout’ zal vanaf augustus in onze winkels liggen.”

THEFASHIONSTORE.BE

Dit artikel komt uit ons magabook KNOKKE Talks. Issue 09 (summer vibes 2025). Te bestellen in onze webshop of gratis online beschikbaar om te lezen.
Journalist: Violet Dhont
Foto’s: Basiel Debrock